همه می دانند که عسل دارای خواص بسیار زیادی است، اما آیا از این فواید اطلاعی دارید؟


یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف عسل نقش زیادی در سلامت پوست دارد، زیرا عسل از خاصیت ضد پیری برخوردار است.
 
سارا احمدی، کارشناس تغذیه عسل را مهمترین منبع مواد قندی دانست و اظهار کرد: این ماده مغذی دارای 15 نوع قند است که در هضم غذا نقش بسزایی دارد. وی مهمترین خاصیت عسل را ضد میکروب بودن آن عنوان کرد و افزود: عسل حاوی آنتی بیوتیک، همچنین آنتی اکسیدان است که مصرف آن در سلامتی قلب و عروق مؤثر است.
 
احمدی خاطرنشان کرد: عسل با وجود شیرینی زیاد، نه تنها برای دندانها و لثه مضر نیست، بلکه موجب سفید شدن دندانها و سلامت لثه می‌شود. این کارشناس با بیان اینکه عسل ماده‌ای ضد اسهال است و به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می‌کند، اضافه کرد: به افرادی که دچار کم خوابی هستند، توصیه می‌شود پیش از خواب چند قاشق کوچک عسل مصرف کنند.
 
احمدی، مصرف عسل را در رفع کم اشتهایی، بهبود جریان خون، همچنین رشد عضلات مؤثر ارزیابی کرد و گفت: این ماده غذایی نقش بسیار مهمی در التیام و بهبود زخم‌ها دارد و در ترکیب انواع کرمهای ویژه پوست به کار می رود.
وی عسل را دارای مقادیر کمی از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین B6، B5، B2، A، E، K و C دانست و تصریح کرد: عسل در کنار اثرات ضد میکروبی دارای اثرات ضد خونریزی نیز می‌باشد، اما باید توجه داشت که گرم شدن یا قرار گرفتن در معرض آفتاب موجب کاهش اثرات ضد میکروبی این ماده غذایی می‌شود.
 
احمدی با بیان اینکه انواع پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه نیز در ترکیب عسل وجود دارد، افزود: این ماده غذایی همچنین حاوی املاح معدنی مختلف نظیر کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، کلر، فسفر، گوگرد و ید است.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به احتمال ایجاد واکنش‌های آلرژیک، استفاده از عسل برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : khabaronline.ir

مطالب پیشنهادی :
20معجزه عسل و دارچین
خواص درمانی عسل
آنچه عسل به شما می دهد!!
8 نکته درباره زیبا شدن با عسل!
سودمندی موم عسل