بر اساس مقالات علمی ارائه شده، محققان خواص بسیاری را برای جلبکهای خوراکی برشمرده‌اند که از آن جمله می‌توان به موارد زیراشاره كرد

در بین انواع جلبکهای دریایی که بالغ بر 180گونه است، کلرلا، یک نوع جلبک سبز تک سلولی است که سالهاست در بسیاری از کشورها به عنوان ماده غذایی پرارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی امروزه از کلرلا بعنوان غذای فشرده و جیره غذایی برای کوهنوردان، گردشگران کویر، سربازان، نظامیان و حتی فضانوردان استفاده می‌شود. متاسفانه در کشور ما به رغم وجود تنوع زیستی، استفاده از جلبکهای خوراکی چندان شناخته شده نیست.
 
- بررسی‌های متعددی در اروپا، آمریکا و ژاپن نشان داده که کلرلا به بدن کمک می‌کند تا هیدروکربن و سموم فلزی را مانند جیوه، کادمیم، سرب، DDT و PCB دفع کند.
 
- میزان بالای کلروفیل آن برای رفع بوی نامطبوع دهان، بهبود وضعیت دستگاه گوارش و رفع یبوست موثر است. علاوه بر این، كلروفیل در درمان كم خونی، نوع هیپوكروم چنان نقشی را ایفا می‌كند كه قرابت شیمیایی آن را با هموگلوبین (از لحاظ تاثیر و همكاری ) به خوبی توجیه می‌كند.
 
- کلرلا با تقویت سیستم دفاعی بدن مانع موفقیت ویروس‌ها، باکتری و مواد شیمیایی می‌شود.
 
- ‌کلرلا خاصیت قلیایی دارد و به متعادل نگه داشتن PH بدن کمک می‌کند. به دلیل رعایت نشدن رژیم غذایی سالم مانند استفاده از فست فودها، غذاهای بیش از اندازه پخته شده، غذاهای فرآوری شده و نوشابه‌ها، میزان PH خون و مایعات بدن اغلب افراد متعادل نیست. اغلب بیماری‌ها در محیط اسیدی بیشتر بروز می‌کند اما در محیط قلیایی دوام نمی‌آورند.
 
- ید و آهن موجود در آن در عملکرد درست غده تیروئید موثر است.
 
- به شادابی و رنگ طبیعی مو کمک می‌کند.
 
- برای سلامت پوست مفید است و پوست را در ترمیم عوارض اشعه ماورا بنفش خورشید یاری می‌دهد.
 
- دارای درصد بالایی از انواع پروتئین و اسیدهای عالی ضروری است.
 
- چربی کلرلا بسیار اندك بوده و كم كالری است. از سوی دیگر با کنترل اشتها، در کنترل وزن بدن مفید است.
- غنی از فیبر است. به همین جهت برای کنترل وزن و بهبود دستگاه گوارش مناسب است. 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
ww.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
مطالب پیشنهادی :
سم زدایی از بدن با جلبکهای سبز!!
8 غذا که مغز را جوان و سالم نگه میدارد
میوه های فیبر دار بخورید!
آیا مصرف فیبر از چاقی جلوگیری می کند؟
غذاهای فوق العاده برای داشتن سلامتی فوق العاده