آیا می دانید آووکادو چیست؟ چگونه باید استفاده شود؟ چرا به مصرف آن توصیه می شود؟

برخلاف باور عام، آووکادو یک میوه نیست، بلکه یک سبزی سرشار از مواد مغذی و اسیدهای چرب مورد نیاز برای بدن است.
علاوه بر کاهو، خیار و گوجه که ترکیبات اصلی سالاد‌ها هستند، افزودن هویج و فلفل دلمه‌ای که سرشار از بتاکاروتن می‌باشند نیز به بدن کمک می‌کند تا کمتر در معرض بیماری‌های قلبی و خطر ابتلا به سرطان قرار بگیرد. اما در این میان بدن برای جذب آنتی اکسیدان‌ها به چربی نیاز دارد و در این جا آووکادو می‌تواند نقش معجزه‌گری داشته باشد. در واقع آووکادو یک نوع سبزی چرب است؛ به طوری که یک آووکادوی متوسط حاوی حدود سی گرم چربی است.
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا با انتشار مقاله‌ای در نشریه "تغذیه بازسازی" خاطرنشان کردند که خوردن سالاد کاهو، اسفناج و هویج به همراه آووکادو تا 15 برابر میزان جذب بتاکاروتن را افزایش می‌دهد.
پزشکان توصیه می‌کنند که به همراه یک ظرف سالاد، نصف آووکادو مصرف شود تا فواید زیاد آن به بدن برسد. آووکادو حاوی اسید‌های چرب امگا 3 و مفید برای سلامت قلب است. خوردن یک ظرف سالاد به همراه آووکادو در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های چشمی مفید است. انواع متوسط این سبزی شبیه به گلابی است و از نظر نوع روغن بسیار شبیه به زیتون یعنی حاوی اسید چرب ضروری مورد نیاز بدن است که بدن به خودی خود قادر به ساخت آن نیست و باید از منابع غذایی دریافت کند.
 
این چربی از نوع مفید است که نه تنها تاثیری در افزایش کلسترول بدن ندارد، بلکه باعث کاهش میزان کلسترول خون نیز می‌شود. تحقیقات بالینی نشانگر آن است که مصرف آووکادو در افراد با کاهش چشمگیری در میزان کلسترول خون آنها، همراه بوده است.

همچنین به گفته متخصصان تغذیه، آووکادو حاوی میزان زیادی پتاسیم است و مصرف پتاسیم نقش بسیار مهمی در کاهش فشار خون دارد. همچنین این سبزی یکی از مواد خوراکی بسیار تاثیرگذار در بهبود خون مردگی‌های زیرپوست پس از جراحی‌ها است.

آووکادو درعین حال حاوی اسیدفولیک برای درمان انواعی از کم خونی است و مصرف این سبزی می‌تواند جبران کننده کمبود این ماده مغذی باشد. از سایر مواد مغذی موجود در آووکادو می‌توان به ویتامین‌های آ ، ای و ث، ویتامین‌های ب6 و ب 5 اشاره کرد.

گفتنی است، ویتامین ب5 موجود در آن بر پوست و طراوت و شادابی آن اثر خاصی دارد و مانع خشکی بیش از اندازه و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود و بهبودی زخم را مخصوصاً بعد از جراحی، تسریع می‌کند. آووکادو حاوی عنصر مس است که برای استحکام ناخن‌ها و مو و حفظ رنگ آنها ضرورت دارد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
آیا می دانستید سالاد هم چاق میكند؟
این 4 اشتباه را ترک کنید!
خوراکی های انرژی زا
خوراکی برای شادابی پوست
ماده خوراکی که باعث کم هوشی جنین می شود