توده‌های چربی که به طور شایع در اطراف چشم‌ها در پلک فوقانی و تحتانی مشاهده می‌شود، در واقع، عبارت است از تجمع سلول‌های حاوی چربی که علاوه بر پلک‌ها می‌تواند در قسمت‌های دیگری از بدن نیز رخ دهد؛
 

به طور مثال، ممکن است شما انواعی از این تجمع چربی را به شکل خطوط زرد یا نارنجی در لابه‌لای خطوط کف دست خود پیدا کنید یا اینکه به شکل پلاک‌های منتشر زرد رنگ در صورت و گردن و یا به شکل رگه‌های خطی در ناحیه زیر بغل و چین آرنج یا زانو مشاهده نمایید. این نوع تجمع سلول‌های حاوی چربی که معمولا در سنین میانسالی و بالاتر مشاهده می‌شود معمولا مطرح‌کننده وجود کلسترول بالا در فرد است.

توصیه می‌کنم در صورت بروز این گونه ضایعات، بررسی‌های دقیق چربی‌های خونی انجام شود. چنانچه هر یک از ضایعات فوق چه در صورت و چه روی مفاصل و تاندون‌ها ایجاد مشکل کرد و یا با احتمال کمتری مشکلات عملکردی برای فرد به همراه داشت، می‌توان از روش‌های جراحی و لیزری مختلف برای از بین بردن آنها استفاده کرد.
ولی موضوع مهم‌تر، تشخیص دقیق نوع اختلال چربی مربوطه در هر فرد خاص است؛ مثلا بعضی از خانواده‌ها به طور فامیلی دچار اختلالات چربی هستند. این افراد متاسفانه از همان سنین پایین در معرض بیماری‌های کم‌کاری تیرویید و مصرف داروهای خاصی نظیر کورتون و داروهای هورمونی هستند. بنابراین روند این ضایعات می‌تواند از علل مختلفی ناشی گردد و علاوه بر آزمایش چربی‌های خون، بررسی کامل فرد از لحاظ مشکلات پوستی، قلبی‌عروقی، گوارشی به ویژه کبد و پانکراس و نیز بررسی‌های هورمونی کامل باید انجام شود.
معمولا چون درمان در حالت‌های ارثی سخت‌تر است، در بیمارانی که به طور موروثی چربی بالا دارند، رژیم غذایی توأم با ورزش و مصرف داروها بهتر است از همان سنین کودکی تحت نظر پزشک مربوطه آغاز شود و بیمار تحت معاینات منظم قرار داشته باشد تا از تجمع چربی چه در پوست و چه در ارگان‌های دیگر پیشگیری شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
شخصيت شناسی از روی رنگ چشم ها
داروی برای رفع سیاهی دور چشم!!
غذاهای تقویت کننده چشم!!
تشخیص افسردگی از روی چشم
تأثیر رنگ چشم بر شخصیت و دید انسان