اصلاح رژیم غذایی با توجه به نوع بیماری تیروئید بسیار مهم است.در تغذیه بیماران تیروییدی به این نکات توجه کنید...

 

در ضمن باید در نظر داشته باشید که در پرکاری و کم کاری تیروئید، رژیم غذایی هرگز نمی توان جایگزین درمان دارویی باشد؛ بلکه باید به عنوان یک اقدام تکمیلی بسیار مفید همراه با درمان دراویی در طول زندگی مورد توجه قرار گیرد.

 بیماران مبتلا به کم کاری تیرویید باید از مصرف زیاد مواد غذایی گواتروژن پرهیز کنند و سبزی جات را به صورت پخته مصرف نمایند. مواد غذایی گواتروژن شامل انواع کلم، شلغم، ، بادام زمینی و سویا است.

سویا می تواند مانع جذب کافی داروهای تیروئید شود. بنابراین باید در مصرف آن احتیاط گردد.
 
توجه داشته باشید که از نمک در پایان پخت غذا استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت ید موجود در نمک هنگام برداشتن درب ظرف غذا، همراه با بخار خارج می شود. در این صورت شما میزان ید کمتری از آن چه که انتظار می رود دریافت خواهید کرد. در ضمن نمک یددار را نباید در شیشه های شفاف و در معرض نور نگهداری کرد.
 توجه کنید که زیاده روی در مصرف ید باعث کم کاری تیروئید خواهد شد.
تنظیم کالری دریافتی برای جلوگیری از افزایش وزن ضروری است. برای این منظور مشاوره با کارشناس تغذیه، همراه با استفاده از درمان دارویی توصیه می شود.
 استفاده از منابع مناسب غنی از روی و ید، نظیر غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و غلات سبوس دار
 استفاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه مکمل امگا – 3 که منبع غنی آن ماهی های روغنی آب های سرد هستند، می تواند در تخفیف برخی علایم مفید باشد. کمبود اسیدهای چرب ضروری می تواند باعث بر هم خوردن تعادل در عملکرد غده ی تیروئید شود. 
 استفاده از مکمل مولتی ویتامین و املاح با مشورت پزشک باشد و در کنار منابع غذایی با کیفیت بالا مورد استفاده قرار گیرد.
 مصرف منظم منابع غنی از فیبر، نظیر سبزی ها، میوه هایی مانند انجیر، آلو، سیب ، مرکبات، همچنین حبوبات و غلات سبوس دار، برای برطرف شدن یبوست.
 
توشیدن آب به مقدارکافی (حداقل 8 لیوان) بسیار ضروری است.
پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار
 استفاده از منابع غنی از آهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن، به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از فقر آهن نیز می باشند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 بیماریهای تیروئید
رابطه پیشگیری از بارداری و بیماری تیروئید؟!
ارتباط كم كاری تیروئید با سرطان كبد در زنان
تغذیه درکم کاری تیروئید
تیروئید، پُرکاری و کم کاری آن