آیا تفاوتی در ذهن افراد وجود دارد که بعضی راست دست می شوند و بعضی دیگر چپ دست؟چه علتی وجود دارد؟


10 درصد از جمعیت جهان چپ‌دست هستند و مدت‌ها به دلیل همین خصوصیت پایین‌تر از دیگران محسوب شده و جوامع نسبت به آنها دیدی منفی داشتند. در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی هنوز هم چپ‌دست‌ها تحقیر می‌شوند و برخی را مجبور می‌کنند کارهای خود را با دست راست انجام دهند. طی چند دهه اخیر دید مردم بسیار تغییر کرده و دلیل چپ دست بودن از نظر علمی شناسایی شده است.
**ژن‌ها در این میان دخیل‌اند چپ‌دستی از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود. محققان در تحقیقات خود به این مساله پرداخته‌اند که اگر یکی از زوج‌ها چپ‌دست باشند احتمال چپ‌دست شدن فرزندشان16 درصد افزایش می‌یابد و اگر هر 2 والد چپ دست باشد احتمال چپ‌دستی فرزندشان 46 درصد خواهد بود اما در این میان تنها ژن‌ها نقش بازی نمی‌کنند. هورمون‌ها هم در برتری‌جویی یک سوی مغز نسبت به سوی دیگر دخالت دارند. جالب است بدانید اکثر چپ‌دست‌ها مرد هستند اما بررسی‌ها هنوز علت این موضوع را ثابت نکرده است.

**احساسات قوی‌تر در چپ‌دست‌ها حدود 30 درصد از ورزشکاران بالارتبه و هنرمندان را چپ‌دست‌ها تشکیل داده‌اند. افرادی مثل رافایل نادال تنیس‌باز، لورا فلسل شمشیرباز، جیمی‌ هاندریک و لئوناردوداوینچی همگی جزو چپ‌دست‌های برتر جهان‌اند. طبق تحقیقاتی که در سال 2006 در مجله Neuropsychology به چاپ رسید، چپ‌دست‌ها قادرند ارتباط عمیقی بین دو نیمکره مغزشان ایجاد کنند. به همین دلیل موقعیت‌ها را بهتر تحلیل کرده و سریع‌تر تصمیم می‌گیرند و به ویژه در مسابقات ورزشی موفق‌ترند.
**آیا هوش آنها بالاتر است؟ متاسف‌ام که مجبور می‌شوم چپ‌دست‌ها را ناامید کنم اما بررسی‌ها نشان داده میزان هوش چپ‌دست‌ها و راست‌دست‌ها یکسان است.
در حقیقت ما 8 نوع هوش داریم: هوش زبانی، هوش موسیقی، هوش منطقی، هوش فضایی، هوش اجتماعی، هوش فردی، هوش طبیعی و kinesthesique احساسات چپ‌دست‌ها شدیدتر است.
به همین دلیل هوش فضایی و kinesthesique آنها بالاتر است. آنها بهتر می‌توانند تصاویر را ببینند یا خلق کنند و این توانایی را دارند که از بدن خود استفاده کرده و حرکات‌شان را با تصورات‌شان هماننند کنند. به همین دلیل در حوزه‌های ورزشی و هنری موفق‌تر هستند اما از نظر هوش کلی IQ مساوی با دیگران دارند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
تست هوش
10غذا برای تقویت هوش!!
چگونه كودكی با هوش هيجانی (EQ) بپرورانيم؟
3 راز باور نکردنی برای افزایش هوش؟؟
رابطههای سن و هوش و تغذيه