این ماده غذایی علاوه بر طعم و عطر، خواص زیاد دیگری هم دارد و به همین دلیل برای درمان بسیاری از مشكلات و اختلالات جسمی به كار برده می‌شود و همچنین درمان عفونت و...

 دارچین یكی از مواد غذایی و چاشنی‌های قدیمی و معروف است كه به دلیل طعم و عطر مطبوعش، در غذاهای ما ایرانی‌ها نیز بسیار استفاده می‌شود  این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله منگنز ، آهن و كلسیم و همچنین فیبر می‌باشد.
خواص دارچین
تقویت مغز:
دارچین فعالیت مغز را افزایش می‌دهد، از این‌رو برای تقویت این عضو می‌توان از آن استفاده كرد. با داشتن این خاصیت، خوردن دارچین به منظور از بین بردن فشارهای عصبی و پیشگیری در مورد از دست دادن حافظه كارساز است.

تسهیل گردش خون:
دارچین جریان خون را تسهیل می‌كند. جریان خون مناسب نیز باعث اكسیژن‌رسانی مناسب به سلول‌های بدن می‌شود. دارچین ناخالصی‌های خون را نیز برطرف می‌سازد.

درمان ‌عفونت‌ها:

به دلیل خاصیت ضدقارچ، ضدباكتری، ضدویروس و ضدعفونی بودن دارچین، این ماده در مورد التیام عفونت‌های خارجی و داخلی بدن موثر است.

التیام‌بخشی:
دارچین با داشتن خاصیت التیام‌بخشی برای متوقف كردن خونریزی استفاده می‌شود و به دلیل این خاصیت، در كوتاه كردن دوره درمان و بهبود بیماران كارساز است.

درمان درد:
یكی دیگر از فواید دارچین خاصیت ضدالتهابی آن است. این ماده مفید، گرفتگی عضلات را از بین برده و درد ناشی از آن را نیز تسكین می‌بخشد، همین‌طور برای بهبود و آرام كردن سردردهایی كه به دلیل سرماخوردگی ایجاد می‌شود نیز می‌توان از دارچین استفاده كرد.

ضددیابت:
دارچین این قابلیت را دارد كه میزان قندخون را كنترل كند؛ از این‌رو برای افرادی كه مبتلا به دیابت هستند، دارچین ماده‌ای مفید است، چرا كه به آنها كمك می‌كند تا مقدار كمتری انسولین مصرف كنند. تحقیقات نشان می‌دهد كه دارچین بویژه برای بیمارانی كه از دیابت نوع 2 رنج می‌برند بسیار مفید خواهد بود.

محافظ قلب:
كلسیم و فیبر موجود در دارچین، بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌كند. از این‌رو افزودن مقدار كمی دارچین به غذا برای افرادی كه از ناراحتی‌های قلبی و فشارخون بالا رنج می‌برند، مفید خواهد بود.
دوست روده:
دارچین با كمك به افزایش صحت و سلامت روده، ریسك ابتلا به سرطان روده را كاهش می‌دهد.
تازه‌كننده دهان:
دارچین با داشتن خاصیت تازه‌كنندگی دهان و خوشبو كردن آن، در بسیاری از آدامس‌ها نیز به عنوان طعم‌دهنده به كار می‌رود.
رفع سوءهاضمه:
دارچین در بسیاری از غذاهای محلی استفاده می‌شود زیرا علاوه بر عطر و طعم خوب به درمان سوءهاضمه نیز كمك می‌كند. علاوه بر سوءهاضمه، دارچین برای رفع حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و نفخ نیز مفید است.
البته با وجود این همه سود و فایده مصرف زیاد و بیش از حد آن نیز می‌تواند مشكلاتی را برای شما فراهم آورد. پس بهتر است كه برای سود بردن از آن به میزان كافی و متعادل استفاده كنیم.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 خواص ادویه ها
ادویه ای برای کاهش وزن
ادويه ای که چروك و خالهای سياه پوست را از بين میبرد
درمان سردرد با این ادویه
ادویه ای علیه قندخون