آیا می دانید چه ماده غذایی ممکن است تمام این خواص را با هم داشته باشد؟

مطالعات گسترده انجام شده توسط مراجع بین المللى نشان میدهد بین مصرف سرانه محصولات شیرى و طول عمر و کاهش سن از کار افتادگى ارتباط مستقیم وجود دارد.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف شیر برای افراد بالای 50 سال تاثیر فراوانی در پیشگیری از بیماریها بویژه پوکی استخوان دارد. حسن امامی رضوی افزود: شیر ماده شناخته شده مکمل در طبیعت است که مى تواند نیازهاى بدن را به طور متعادل تإمین کند.
وی عمده ترین ویژگى شیر و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایى را ترکیب پروتئین و وجود املاح در آن مانند کلسیم و فسفر دانست و اظهار داشت:پروتئین ها، مولکول هاى درشتى هستند که از واحدهاى کوچکترى به نام اسید امینه ساخته شده اند و در شیر ماده ای به نام لاکتوز است که شیرینى آن 30 بار از قند و شکر کمتر است. امامی رضوی ادامه داد: لاکتوز چاق کننده نیست و مصرف آن براى بیماران و افراد بالای 50 سال مضر نبوده بلکه چربى شیر نیز بسیار سهل الهضم و انرژىزا است.
وی با بیان اینکه املاح معدنى در شیر به شکل محلول و یا ترکیب با مواد پروتئینى است، گفت: کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم و مقدار بسیار کمى آهن و مقادیر جزئى "مس" و "روى" بوده که نقش اساسى در ساخت آنزیم ها و هورمون هاى بدن دارند.
امامی رضوی از دیگر فواید مصرف شیر را افزایش طول عمر، بازده جسمى و فکرى بیشتر، کاهش بیمارىهاى عفونى و استخوانى بیان کرد. وی تصریح کرد: مطالعات گسترده انجام شده توسط مراجع بین المللى نشان مىدهد بین مصرف سرانه محصولات شیرى و طول عمر و کاهش سن از کار افتادگى ارتباط مستقیم وجود دارد.
امامی رضوی با بیان این که سرانه مصرف شیر هر فرد ایرانی حدود 75 کیلوگرم در سال است در حالیکه مصرف سرانه شیر در کشورهای اروپای غربی 350 تا 500 کیلوگرم در سال، خاطرنشان کرد: شیر متعادل‌ترین برنامه غذایی در ارتباط با بیماری‌های قلبی‌ و مغزی است و توصیه می شود کودکان و نوچوانان روزانه دو لیوان شیر، زنان آبستن، شیرده و افراد سالمند سه لیوان شیرمصرف کنند. به گفته امامی رضوی ،حداقل نیاز هر فرد به شیر و فرآورده‌های آن در سال 156 کیلوگرم است و باید تدابیری برای تولید فراوان شیر و اطلاع رسانی وسیعی در خصوص فواید آن در کشور صورت گیرد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :irna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
چرا اینقدر شیر خوردن توصیه میشود؟
10 راه پنهانی برای افزایش كلسیم
مصرف مكملهای كلسيم و ويتامين D
غذاهای برتر برای استخوانهای شما
غذاهای معجزه گر!