این محصول به سبب دارا بودن جوانه گندم، پروتئین فراوانی دارد و منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی بویژه ویتامین‌های گروه B و E و آرام‌بخش اعصاب و روان است و از همه مهمتر...


سوهان یكی از محصولات سنتی ایران است كه شهر مقدس قم خاستگاه اولیه تولید آن به شمار می‌رود. تاریخچه دقیق سوهان به دوره قاجاریه نسبت داده شده كه به عنوان حلوایی بسیار مقوی ، مغذی و پركالری مصرف می‌شد
جوانه گندم موجود در این محصول به دلیل داشتن قندهای طبیعی سبب ذخیره‌سازی انرژی در ماهیچه‌ها شده و باعث بهبود عملكرد عضلانی و جلوگیری از خستگی و بی‌حالی می‌شود. برای تهیه سوهان، از كره یا روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود.

افزودن چربی به سوهان، كالری آن را افزایش می‌دهد و بر قابلیت جویدن، طعم، بو، مزه و مدت زمان ماندگاری محصول می‌افزاید. البته در میان چربی‌ها كره طعمی چشمگیرتر دارد و هنگام پخت به همراه هل و شكر طعم تافی‌مانندی را به سوهان می‌دهد، اما فراموش نكنید كه كره كلسترول، تری‌گلیسیرید و همچنین وزن شما را افزایش می‌دهد. شكر نیز در صنایع پخت سوهان به منظور شیرین‌ كردن، بهبود رنگ و از همه مهم‌تر به عنوان نگهدارنده افزوده می‌شود و تخم‌مرغ هم به دلیل دارا بودن پروتئین، چربی و قسمت عمده‌ای از ویتامین‌ها،‌ ارزش غذایی محصول را افزایش داده و منجر به تردی و تازگی محصول می‌شود.

با توجه به اهمیت رنگ و طعم در سوهان استفاده از زعفران در این محصول سنتی ضروری به نظر می‌رسد. اما متاسفانه برخی كارگاه‌های سوهان‌پزی غیرمجاز كه پروانه كسب و كد بهداشتی ندارند، برای خوش‌منظر كردن یا مخفی و نامحسوس كردن عیوب فرآورده خود از رنگ‌های مصنوعی یا زردچوبه به جای زعفران و از چربی‌های نامرغوب به جای روغن حیوانی استفاده می‌كنند.

رنگ‌های مصنوعی كه در نتیجه سنتز مواد شیمیایی به دست می‌آیند به علت عوارض خاصی نظیر ایجاد تومورهای سرطانی و ناراحتی‌های شدید عصبی از طرف سازمان بهداشت جهانی ممنوع اعلام شده‌اند. همچنین روغن‌های نامرغوبی كه برای تهیه این محصول استفاده می‌شود در برابر حرارت بالای پخت سوهان به هم چسبیده و پلیمریزه می‌شوند یا آن كه دود كرده و شروع به سوختن می‌كنند و باعث تولید آكرولئین می‌شدند.

آكرولئین ماده‌ای خطرناك است كه می‌تواند به بروز سرطان كبد در مصرف‌كننده منجر شود بنابراین استفاده از زعفران و چربی‌های مرغوب و مقاوم به حرارت بالا یكی از ملزومات پخت سوهان است. از این‌رو، از خرید سوهان كه بدون نام‌‌و نشان بوده و كد بهداشتی روی آن درج نشده است جدا اجتناب كنید.

توصیه‌ها

1ـ سوهان باید رنگ قهوه‌ای روشن و عطر و طعم مطبوع داشته و نباید روی آن روغن دلمه بسته باشد یا بوی تند ناشی از فساد و ماندگی دهد.
 
2ـ سوهان باید در كاغذهای مومی یا هر پوشش بهداشتی دیگری قرار گیرد و سپس در ظروف فلزی ضدزنگ یا پلاستیكی كریستالی كه مناسب مواد غذایی است بسته‌بندی شود. در قوطی نیز باید از نوع فشاری باشد به طوری كه كاملا جذب بدنه گردد تا از نفوذ هوای خارج به داخل قوطی تا حد‌امكان جلوگیری شود.

 

3ـ روی بسته‌بندی سوهان باید لزوما نام و مشخصات كارخانه، پروانه بهداشت، وزن خالص، تركیبات و تاریخ مصرف نوشته شده باشد.

سوهان را پشت شیشه اتومبیل و مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. برای ثابت ماندن كیفیت محصول آن را در جای خشك و خنك نگهداری كنید. از همه مهم‌تر آن كه هنگام مصرف این شیرینی وطنی مراقب وزن، قند و چربی خونتان باشید. 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی :
آیا به شیرینی و شکلات علاقه ی زیادی دارید؟
چگونه میل به خوردن شیرینی را کم کنیم؟
خوب جویدن غذا همیشه هم مفید نیست!؟
چطور،کجا و چگونه غذا بخوریم؟
 با خوردن این غذا به آرامش روانی برسید!!