در ميان ماست‌های كم‌چرب ، پرچرب و ميوه‌ای با انواعی از ماست‌ها روبه‌رو می‌شويم كه يكی از الفاظ پروماس يا ماست‌بيو يا ماست پروبيوتيك روی بسته‌بندی آنها خودنمایی می‌كند.

 

اما آیا ماست‌های پروبیوتیك خواص ویژه‌تری نسبت به ماست‌های سنتی یا معمولی دارند؟ در واقع واژه پروبیوتیك به معنی زندگی‌بخش است. پروبیوتیك‌ها، میكروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند كه با افزودن مقادیر كافی آنها به ماست موجب بروز اثرات مفید در بدن میزبان خواهند شد.

این میكروارگانیسم‌ها نه ‌تنها بیماری‌زا نیستند بلكه در طول عبور از مجرای گوارشی،‌ زنده و فعال بوده و با ایجاد لایه‌های حفاظتی مخاطی در روده‌ها با باكتری‌های مضر مبارزه كرده و منجر به افزایش سطح ایمنی بدن می‌شوند.

از دیگر خواص این باكتری‌ها پیشگیری و كاهش ریسك ابتلا به سرطان، جلوگیری از رشد باكتری‌های عفونی در بدن، كاهش عوارض عدم تحمل لاكتوز، كاهش كلسترول خون و افزایش ارزش غذایی محصول است.

البته خوب است بدانید این میكروارگانیسم‌ها به طور طبیعی به مقدار اندكی در انواع ماست‌ها وجود دارد. لذا یكی از عمده‌ترین دلایل انتخاب ماست برای افزودن میكروارگانیسم‌های پروبیوتیك نیز همین امر است.

این محصول بر پایه شیر استوار است و دارای محیط داخلی مناسب جهت تخمیر مخمرهاست،‌ لذا بهترین بستر برای پرورش این باكتری به حساب می‌آید. این محصول چندین سال است كه در كارخانجات ژاپنی تولید و عرضه می‌شود و اگر مصرف آن به صورت روزانه و منظم باشد می‌تواند اثری دوچندان بر سلامت افراد داشته باشد.

مصرف زیاد این نوع ماست‌ها ضرری برای سلامتی ندارد اما مصرف كمتر از 200 میلی لیتر در روز آن خیلی مثمرثمر نیست البته نكته مهم در مورد مصرف این محصول آن است كه چون قدمت زیادی از تولیدش در كشور نگذشته بهتر است در برنامه غذایی نوزادان و كودكان زیر یكسال نباشد و اگر هم اصرار به گنجاندن این محصول در وعده‌های غذایی خردسالان دارید پیش از این كار حتما با پزشك فرزندتان مشورت كنید.
 
توصیه‌ها
باكتری‌های پروبیوتیك بیشتر از یك هفته یا حداكثر 10 روز زنده نمی‌مانند. لذا شما باید هنگام خرید به تاریخ تولید محصول توجه زیادی داشته باشید.
امروزه در بازارهای جهانی علاوه بر محصولات لبنی اغلب ترشی‌ها، شورها و آب میوه‌ها نیز به صورت پروبیوتیكی عرضه می‌شوند، اما نكته قابل توجه آن كه اگر پس از افزودن پروبیوتیك به این محصولات عمل پاستوریزاسیون انجام شود ، حرارت اعمال شده موجب مرگ یا غیرفعال شدن باكتری‌های زنده پروبیوتیكی خواهد شد بنابراین هیچ باكتری زنده‌ای در قالب این محصولات وارد بدن نخواهد شد و این محصولات خاصیت درمانی نخواهند داشت. همچنین این باكتری‌ها در برخی كنسروهای حاوی مواد نگهدارنده سدیم بنزوات باقی نمی‌ماند. بنابراین باید مطمئن شد كه این محصولات حاوی میكروب‌های مفید زنده باشند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamjamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
ماست را در این زمان بخورید تا کلسیم بیشتری جذب شود!!
ماست میوه ای یا ماست معمولی؟!
خواص ماست موسیر
خواص ماست !!
ماست را همراه این غذا نخورید