شاید شما هم شنیده باشید که بعضی‌ها می‌گویند آی‌یو‌دی بدون اینکه استفاده‌کننده از آن متوجه شود خارج شده و شانس بارداری ناخواسته را زیاد می‌كند و یا آی‌یو‌دی سبب نازایی می‌شود و یا حمل آن سخت و دردناک است و...

 

این حرف و حدیث‌ها در مورد‌ آی‌یو‌دی باعث عدم تمایل به استفاده از این روش خوب می‌شود. بد نیست بدانید‌ آی‌یو‌دی روشی است که در بار اول یک ماه بعد از قرار دادن درون رحم و بعد هر شش ماه کنترل می‌شود. با این مراقبت‌های دوره‌ای و آموزش‌های لازم از وجود‌ آی‌یو‌دی در رحم اطمینان حاصل می‌شود. پس در این شرایط، اگر‌ آی‌یو‌دی خارج شود، پیش از بروز بارداری ناخواسته فرد ارایه‌کننده خدمت و استفاده‌کننده از آن آگاه خواهند شد. هر زمانی هم که شک به این ماجرا وجودداشته باشد، می‌توان به مرکز بهداشتی درمانی برای کنترل آی‌یو‌دی مراجعه کرد تا این شک برطرف گشته و نگرانی در خصوص بارداری ناخواسته از بین برود.

ضمنا تا زمانی که‌ آی‌یو‌دی درون رحم قرار دارد، محیط رحم را برای بارداری نامناسب می‌کند. پس از خروج آی‌یو‌دی، حفره رحم دوباره برای بارداری مناسب می‌شود، بنابراین نمی‌تواند باعث نازایی شود.

لازم به ذكر است كه‌ آی‌یو‌دی توسط افراد مجرب و تحصیل کرده گذاشته می‌شود و‌ آی‌یو‌دی‌هایی که در مطب‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی استفاده می‌شوند (در صورت دارا بودن تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی) استاندارد و ایمن بوده و در شرایط مناسب و بهداشتی کارگذاری می‌شوند. پس احتمال بارداری با‌ آی‌یو‌دی‌هایی كه در مراکز بهداشتی درمانی گذاشته می‌شوند با‌ آی‌یو‌دی‌هایی كه در مطب‌های خصوصی گذاشته می‌شوند، تفاوتی ندارد.

در نهایت چون آی‌یو‌دی اندازه کوچکی دارد و فشاری به هیچ ناحیه‌ای از بدن مانند رحم، استخوان، ساق پا، ران و کمر وارد نمی‌آورد، ممکن است در 2 تا 3 ماه پس از گذاشتن‌ آی‌یو‌دی، مختصری درد در ناحیه کمر، زیر شکم و در هنگام قاعدگی ایجاد شود که در صورت نیاز با مسکن‌های معمولی برطرف خواهد شد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 مراقبت های قبل از دوران بارداری!!
7 سؤالی که درباره آی یو دی میپرسند
حاملگی خارج از رحم چیست؟
رابطه پیشگیری از بارداری و بیماری تیروئید؟!
روشهای موقتی برای پیشگیری از حاملگی