آیا به راستی بادام زمینی باعث کاهش چربی خون میشود؟این موضوع تا چه حد صحت دارد؟


دانشیار گروه فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی کرمان توصیه كرد: افراد مبتلا به چربی خون بالا، بهتر است، بادام زمینی مصرف کنند؛ زیرا بادام زمینی و کره آن، منبع خوب و باصرفه‌ای از پروتئین هستند و بیشتر ویتامین‌ها و املاحی را که به سختی به دست می‌آیند، تامین می‌کنند.

دکتر فریبا شریفی فر در ادامه مطلب فوق گفت: ویتامین‌ها و املاح موجود در بادام زمینی شامل اسید فولیک، ویتامین E، مس، سلینیوم، منیزیم، روی و همچنین رنگدانه‌های گیاهی و فیبر خوراکی هستند.

دکتر شریفی فر در مورد عوارض احتمالی چربی خون بالا گفت: یکی از مهم‌ترین عوارض بالا رفتن چربی خون، عوارض قلبی عروق است. تحقیقات نشان می‌دهد که بالا بودن میزان چربی خون یکی از مهمترین عوامل برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و بروز سکته‌های قلبی است.

وی افزود: چربی خون بیش از حد باعث می‌شود که به تدریج در دیواره عروق رسوب کند و به تدریج جریان خون عروق به ویژه عروق قلبی کم و در نهایت قطع شود. به دنبال این روند، عضله قلب مستعد سکته‌های قلبی و انفارکتوس قلبی می‌شود. در این میان LDL مهم ترین نقش را ایفا می‌کند، از دیگر عوارضی که بالا رفتن چربی خون را در پی دارد، می‌توان سکته مغزی، نارسایی کلیه و التهاب پانکراس را نام برد.

دکتر شریفی فر در رابطه با راه‌های کنترل چربی خون افزود: لازم است، استفاده از گیاهان دارویی با نظر پزشک برای کنترل چربی خون صورت گیرد.

دانشیار گروه فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی کرمان اظهار داشت: پرهیز از رژیم غذایی پرچرب مانند چربی‌های اشباع در روغن جامد، گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز، لبنیات (خامه ، کره) و انواع شیرینی‌ها و غذای سرخ شده در این افراد ضروری بوده و توصیه می‌شود غذاهای غنی از کربوهیدرات‌ها را بیشتر مصرف کنند.

وی در ادامه افزود: مصرف سبزیجات، میوه‌ها، نان و غلات سبوس دار، استفاده از انواع لبنیات کم چرب، استفاده از گوشت کم چرب و غذاهای غنی از فیبرهای محلول شامل انواع حبوبات و بقولات مانند لوبیا و عدس، سبزیجات و بعضی از میوه‌ها باید بیشتر در دستور غذایی این بیماران قرار گیرد.

دانشیار گروه فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی کرمان در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی منظم و ساده از جمله کوهنوردی، پیاده روی، دوچرخه سواری باعث کنترل وزن افراد و جلوگیری از افزایش وزن و در نهایت ممانعت از افزایش چربی خون می‌شود. فعالیت بدنی باعث افزایش HDL و کاهش LDL می‌شود.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
 با داشتن چربی زیاد کلسترول را کاهش می دهد
رژیم غذایی برای چربی خون بالا
تاثیر دراز نشست بر چربی شکم(2)
با این غذا چربیهای خود را کاهش دهید!!
میوه ای برای کاهش چربی خون