این روزها در اکثر سوپرمارکت‌های شهر، آب‌معدنی‌هایی به چشم می‌خورند که روی آنها عبارت «آب معدنی ورزشی» نوشته شده است، و...

 

 اما اینکه این آب معدنی‌ها برای ورزشکاران کارآیی ویژه‌ای بیش از هر آب معدنی دیگری دارند جای سوال است؟!
قبل از هر چیز باید بدانید که آب شرب دارای میزانی از املاح است که وجود آن برای جایگزینی آب از دست رفته بدن ضرورت دارد. اما ورزشکاران، به خصوص اگر فعالیت سخت بدنی بیشتر از 30 دقیقه داشته باشند (که به از دست رفتن بیش از 2 درصد آب بدن منجر شود)، علاوه بر املاح موجود در آب، به اندکی (حدود 6 درصد) قند ساده هم نیازمندند تا علاوه بر جایگزینی آب، امکان جبران ذخایر انرژی از دست رفته نیز فراهم شود. در این خصوص باید بگویم که نوشیدنی‌های ورزشی باید حاوی مقادیر توصیه‌شده قند باشند و با این تعریف، آب‌معدنی‌های فوق‌الذکر را نمی‌توان نوشابه ورزشی نامید.

توجه داشته باشید که قند نوشابه‌های ورزشی نباید از 8 درصد بیشتر باشد زیرا وجود قند اضافی، زمان تخلیه معده به اثنی‌عشر را افزایش می‌دهد و در نتیجه، جذب مایعات مصرف‌شده با تاخیر بیشتری صورت می‌گیرد. در این صورت، ورزشکار با وجود مصرف مقادیر زیادی مایعات از فایده آن بهره کافی را نمی‌برد.

 

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش سالانه حجم بازار جهانی نوشیدنی‌های ورزشی که در حال حاضر نزدیک به 20 درصد است، از این پس، این‌گونه عناوین را در بازار نوشیدنی‌ها بیشتر شاهد خواهیم بود. هرچند که بدون تولید این‌گونه نوشیدنی‌ها بر پایه علم روز و مطالعات بومی نمی‌توان به تاثیر ویژه آنها بر بازسازی ذخایر آب، انرژی و حتی عملکرد ورزشی ورزشکاران مطمئن بود و بنابراین نمی‌توان آن را به سوال‌کنندگان که باید اغلب بهای نسبتاً گزافی را برای آن بپردازند، توصیه کرد. اغلب یک شربت آب‌لیموی ساده می‌تواند سودمندتر، ارزان‌تر و سالم‌تر از بسیاری نوشیدنی‌های ورزشی موجود در بازار باشد.
 
گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir