دو پژوهشگر آمریکایی برای اولین بار صدها هزار مولکول واحد را برای تشکیل یک ذره از ویروس "اچ آی وی" در یک سلول مشاهده کردند.



دو دانشمند دانشگاه راکفلر نیویورک برای اولین بار توانستند در کوتاهترین زمان ممکن صدها هزار مولکول واحد که برای تشکیل یک ذره خاص از "اچ آی وی"، ویروس بیماری ایدز در یک سلول جمع شده بودند را مشاهده کنند.

ویروس "اچ آی وی" در کمتر از 25 سال بیش از 25 میلیون نفر را در سراسر دنیا کشته است.

این محققان که نتایج یافته های خود را در مجله "نیچر" منتشر کرده‌اند امیدوارند از نتایج این بررسیها در توسعه معالجات جدید میلیونها بیمار آلوده به "اچ آی وی مثبت" در تمام دنیا بهره ببرند.

این دو پژوهشگر برای مشاهده تشکیل این ویروس از یک میکروسکوپ خاص که تنها سطوح سلولها، جایی که "اچ آی وی" جمع می شوند را نشان می‌دهد استفاده کردند.

این میکروسکوپ ویژه امکان مشاهده جزئی‌ترین اتفاقاتی را در سطح سلول رخ می دهد دارد. به این ترتیب محققان موفق شدند در مدت 5 تا 6 دقیقه فرایند شکل گیری و تجمع این ویروس را مشاهده کنند.

این محققان در این تحقیق یک پروتئین ویروسی کلیدی با عنوان Gag را با کمک یک مولکول فلورسانت علامت گذاری کردند. این مولکول فلورسانت در زمانی که این پروئین فعال می شود تغییر رنگ می دهد.

عناصر متفاوت زیادی در آماده سازی میزبان ویروس "اچ آی وی" در سطح سلول شرکت دارند اما پروتئین ویروسی Gag شرط لازم برای آماده سازی میزبان است.

این دانشمندان موفق شدند تجمع مولکولهای این پروتئین را روی غشای خارجی سلول مشاهده کنند.