رئيس اداره نظارت و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت گفت : از توزيع آب با بشکه و کلمن در اماکن عمومی جلوگيری می شود. .



 
سیدرضا غلامی در مصاحبه با خبرنگار ما توزیع آب آشامیدنی را با بشکه و کلمن غیربهداشتی دانست و از خیرین خواست برای حفظ سلامت شهروندان در اجرای این کار خداپسندانه از آبسرد کن استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: توزیع آب از طریق بشکه و کلمن که اغلب از طریق لیوان مشترک و با استفاده از یخ های قالبی صورت می گیرد موجب انتقال بیماریهای میکروبی گوارشی در بین مردم می شود.
رئیس اداره نظارت و بهسازی اماکن عمومی همچنین با اشاره به بروز خشکسالی در تابستان امسال و احتمال بهره گیری مردم از منابع آبی غیرمطمئن اعلام کرد: نظارت بازرسان وزارت بهداشت بر کلیه منابع آب مصرفی مردم از جمله چاه ها، چشمه ها، قنات ها، شبکه آبرسانی شهری و حتی وسایل توزیع سیار آب افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه پیش از این نیز وزارت بهداشت به طور دائمی از طریق بازرسان بهداشت عمومی از منابع آبی نمونه برداری و با سنجش میزان کلر و سایر شاخص ها سلامت آب را به طور مرتب ارزیابی می کرده است، اظهار داشت: تابستان امسال این نظارت ها افزایش می یابد.
غلامی گفت: در شرایط کمبود آب، احتمال بهره گیری مردم از منابع غیرمطمئن مانند رودخانه ها بیشتر می شود که این کار به علت کیفیت شیمیایی نامناسب ، سختی آب و احتمال آلودگی های میکروبی آبهای جاری ، سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازد.
وی به مردم توصیه کرد تا در صورت مواجهه با کم آبی به ویژه در محیط های خارج شهر از آب بطری با پروانه بهداشتی استفاده کنند یا آب را پیش از مصرف بجوشانند .
بنابر این گزارش جوشاندن آبی که از سلامت آن مطمئن نیستیم به مدت یک دقیقه پس از به جوش آمدن ، کافی است .
آبهای جاری و چاه را می توان با اضافه کردن کلر نیز ضدعفونی کرد .
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: http://www.iribnews.ir