آیا می دانید پیاز قرمز و سفید چه فوایدی دارند و چه تفاوتی با هم دارند؟

پیاز قرمز از سکته پیشگیری می‌کند
پیاز قرمز می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کند.

دانشمندان متوجه شدند سبزیجاتی که معمولا در رژیم‌های غذایی کشورهای خاورمیانه و هندوستان مصرف می‌شوند می‌توانند کلسترول‌های بد را از بدن حذف کرده و به این ترتیب از سکته و حمله قلبی پیشگیری کنند.

یکی از این سبزیجات پیاز قرمز است. این گیاه هم‌چنین می‌تواند به حفظ کلسترول‌های خوب بدن کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کند.

محققان هنک‌کنگی با انجام مطالعاتی روی حیوانات به این نتایج رسیدند. آن‌ها متوجه شدند مصرف پیاز قرمز بعد از 8 هفته می‌تواند میزان کلسترول‌های بد را در بدن به میزان 20 درصد کاهش دهد. اما در همین دوره زمانی، هیچ تغییری در میزان کلسترول‌های خوب بدن به وجود نیامد.

ژن یو چن که مسوول انجام این مطالعات در دانشگاه هنک‌کنگ است در این باره گفت: با وجود آن‌که تحقیقات زیادی در مورد خواص پیازها انجام شده است، اما هنوز هم در مورد اثر این گیاهان روی ژن‌های انسان‌ها و متابولیسم بدن سوالات زیادی وجود دارد.

این برای اولین بار است که اثر پیاز قرمز روی عملکرد بیولوژیک بدن مورد توجه قرار می‌گیرد. اولین فایده پیاز این است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. البته با وجود آنکه مصرف پیاز سفید در بریتانیا محبوبیت بیش‌تری دارد، پیاز قرمز در هندوستان، خاورمیانه و کشورهای مدیترانه‌ای طرفداران زیادی دارد.

به طور کلی در مورد فواید پیازها مطالب زیادی بیان شده است. برای مثال محققان معتقدند پیازها می‌توانند از ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی پیشگیری کند و هم‌چنین از ابتلا به سرماخوردگی و سرفه هم خودداری می‌کنند.

در کشورهایی که مصرف پیازها معمول است نرخ ابتلا به سرطان پایین‌تر از مناطق دیگر جهان است. برای مثال در کشور چین که مردم پیاز و سیر زیادی مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان نسبت به دیگر کشورهای جهان نزدیک به 40 درصد کمتر است.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : khabaronline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
پیاز تند چه فایده ای دارد؟
آنچه در مورد پیاز نمی دانستید!!
از فواید پیاز چه می دانید؟
خواص پیاز