پژوهشگران هشدار دادند: نوزادانی كه با روش سزارين متولد می‌شوند نسبت به نوزادانی كه به روش طبيعی به دنيا مي‌آيند، 50 درصد بيشتر در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.


به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا،
‌تحقیقات نشان می‌دهد كه این خطر حتی در بخش‌های اورژانس سزارین بیشتر است.

این بررسی‌ها براساس اطلاعات به دست آمده از 7/1 میلیون مورد زایمان ثبت شده در مركز پزشكی ثبت تولد در انستیتو بهداشت عمومی نروژ انجام گرفته است.

هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه احتمالی بین تولد در بخش سزارین و ابتلا به آسم در سالهای آتی زندگی بوده است.

در مورد اطفالی كه بین سالهای 1988 و 1998 متولد شده بودند آن دسته از نوزادانی كه در بخش سزارین به دنیا آمدند، 40 درصد در معرض خطر ابتلا به آسم و آن دسته از نوزادانی كه در بخش اورژانس سزارین متولد شدند، 60 درصد در معرض خطر بودند.

دكتر مت كریستوفرسن پژوهشگر و پزشك این مطالعات در توضیح مطلب بالا می‌گوید: اولین دلیل این ارتباط آن است كه نوزادانی كه به روش سزارین متولد می‌شوند در تماس با باكتری‌های بدن مادر در حین زایمان قرار نمی‌گیرند در حالی كه این باكتری‌ها برای تكامل و رشد سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.

دلیل دوم اینكه چون در روش سزارین نوزادان كمتر در تماس با هورمون استرس و فشار سینه هستند در نتیجه پس از تولد بیشتر با مشكلات تنفسی مواجه می‌شوند؛ چرا كه این مكانیسم‌ها با خالی شدن ریه‌ها از مایع آمینونی در ارتباط هستند. این امر ممكن است در بلندمدت تاثیر منفی روی عملكرد ریه‌ها داشته باشد.

اما علت اینكه چرا در وضعیت سزارین اورژانس این خطر شدت پیدا می‌كند هنوز به راحتی با هیچ یك از این تئوری‌ها قابل توضیح دادن نیست.

در این تحقیق چند قلوزایی و زایمانهای نارس گنجانده نشده‌اند. وضعیت كودكان تحت آزمایش تا سن 18 سالگی و سال 2002 پیگیری شد.

این در حالی است كه متخصصان به تازگی دریافته‌اند؛ در زنان بارداری كه از داروهای استاتین برای كاهش میزان كلسترول خود استفاده می‌كنند احتمال نیاز به سزارین در هنگام وضع حمل به میزان قابل ملاحظه‌ای كاهش پیدا می‌كند.

مطالعات انجام شده در لیورپول نشان داده است كه افزایش میزان كلسترول در زنان چاق باردار توان منقبض شدن رحم را محدود می‌كند و این امر می‌تواند به دشوار شدن وضع حمل به صورت طبیعی و در نتیجه به سزارین منجر شود.

پژوهشگران هم چنین دریافتند كه از گروهی دیگر از زنان، ‌تشكیل اسید لاكتیك در ماهیچه‌ها به همین شیوه عمل می‌كند و به این ترتیب روند زایمان به درستی پیش نخواهد رفت.

یكی از راه‌های پیشگیری برای این زنان آن است كه در ماه‌های آخر بارداری برای كاهش میزان كلسترول به آنها دارو استاتین داده شود.

احتمال نیاز به انجام سزارین‌های اورژانسی در زنان چاق باردار سه و نیم برابر بیشتر از زنان بارداری است كه وزن عادی دارند.

هم اكنون آزمایشات جدیدی در آزمایشگاه و برروی جانوران آزمایشگاهی در حال انجام است تا معلوم شود كه آیا كاهش سطح كلسترول با داروهایی مثل استاتین می‌تواند انقباضات رحمی را بهبود دهد و در صورت موفقیت آزمایشات انسانی ظرف پنج سال آغاز خواهد شد.

در حال حاضر در انگلیس در حدود چهار میلیون نفر مبتلا به ناراحتی‌های قلبی از داروی استاتین مصرف می‌كنند.

با وجود آنچه در بالا درباره خطر سزارین مطرح شد در گروهی از مطالعات قبلی نیز تاكید شد كه سزارین نمی‌تواند خطر زایمان زود هنگام را در بارداری‌های بعدی افزایش دهد. اما مهمترین عاملی كه می‌تواند احتمال نیاز به سزارین را افزایش دهد چاقی مادر است.

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health