آیا می دانید چه سبزی هایی حاوی نیرات هستند و نباید به کودکان خود بدهید ؟


از هویج و اسفناج در سوپ کودکان استفاده نكنید!
این متخصص تغذیه با اشاره به مواد غذایی که موجب تجمع نیترات در بدن می‌شوند، گفت: سبزیجاتی مانند هویج و اسفناج که خود حاوی نیترات هستند از این جمله‌اند از این رو بهتر است در سوپ کودکان استفاده نشوند.

یک متخصص تغذیه با تاكید بر این كه استفاده از مواد غذایی حاوی نیترات مانند هویج و اسفناج در سوپ کودکان توصیه نمی‌شود، گفت: این مواد طی باقی ماندن در سوپ به یک آنزیم خطرناک تبدیل و موجب بروز مسمومیت در کودکان می‌شوند.

دکتر سیدعلی کشاورز عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: اثرات زیان بار نیترات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم قابل تقسیم است که اثر مستقیم آن در ترکیب با پروتئین و اسیدهای آمینه باعث ایجاد نیتروزآمین شده که خود عامل ابتلا به سرطان است و اثر غیرمستقیم آن تبدیل به نیتریت و بروز مسمومیت می‌شود.

وی افزود: وجود نیترات زیاد در آب و غذا باعث افزایش نیتریت بزاق انسان و تخریب ویتامین A وC در بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به مواد غذایی که موجب تجمع نیترات در بدن می‌شوند، گفت: سبزیجاتی مانند هویج و اسفناج که خود حاوی نیترات هستند از این جمله‌اند از این رو بهتر است در سوپ کودکان استفاده نشوند.

دکتر کشاورز تصریح کرد: نیترات موجود در این سبزیجات طی ماندن در سوپ کودکان به نیتریت تبدیل شده و این نیتریت با هموگلوبین خون نوزاد ترکیب و باعث تولید نوعی آنزیم خطرناک در بدن کودکان و ابتلای آنها به مسمومیت می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار كرد: استفاده از آب فاضلاب در آبیاری کشتزارها، استفاده از کودهای شیمیایی که به طور معمول در کشور ما مصرف آن رایج است و همچنین رشد گیاه در خاک‌هایی که فاقد عنصر مولیبدن باشد از علل تجمع نیترات در گیاهان است.

دکتر کشاورز در پایان خاطرنشان کرد: نشست فاضلاب‌های شهری و انسانی به سفره‌های آب زیرزمینی و استفاده از آب‌های آلوده به منظور استفاده‌ انسانی نیز می‌تواند موجب افزایش ورود نیتراب به آب شرب مردم شود.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 این سبزی،پوست شما را شفاف می کند!
اگر دیابت دارید این سبزی را بخورید!!
گیاهی در سبزی خوردن که باعث کاهش وزن می شود!!
خانمها بخوانند: 5 سبزی جوان کننده کدامند؟
توصیه هایی باورنکردنی برای داشتن سلامتی فوق العاده