يك متخصص پوست گفت:‌در صورت مشاهده تغيير رنگ و بزرگي قطر خال‌ها به بيش از 6 ميليمتر حتما بايد به پزشك متخصص مراجعه شود.



 
یك متخصص پوست گفت: ‌در صورت مشاهده تغییر رنگ و بزرگی قطر خال‌ها به بیش از 6 میلیمتر حتما باید به پزشك متخصص مراجعه شود.

دكتر پریچهر كفایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد:‌ پوست از ارگان‌هایی است كه شایع‌ترین سرطان‌های بدن در آن ایجاد می‌شود.

وی با بیان این كه سرطان‌های پوست از خوش خیم‌ترین تا بدخیم‌ترین سرطان‌های بدن را شامل می‌شود، گفت: شایع‌ترین سرطان پوست و خوشبختانه خوش‌خیم‌ترین سرطان پوست، نوع BCC و بدخیم‌ترین سرطان پوست، ملانوم بدخیم است كه از سلول‌های رنگدانه‌ای منشا می‌گیرد.

دكتر كفایی خاطرنشان كرد:‌ از دیگر سرطان‌های شایع پوست كارسینوم سلول‌های SCC است كه این دو سرطان BCC و SCC وابستگی شدید به میزان تجمعی تابش آفتاب دارد.

وی یادآور شد: پوست‌های روشن، افرادی كه بیشتر با نور آفتاب سر و كار دارند (مانند كشاورزان) و افراد مسن باید بیشتر مراقب پوست خود بوده و توصیه‌های پزشك را جدی بگیرند.

این متخصص پوست ضمن بیان اینكه شایعترین محل سرطان پوست، سر و صورت می‌باشد، افزود: در این نوع سرطان ضایعات برجسته پوستی كه در مركز زخمی شده و بهبود نمی‌یابد خود را نشان می‌دهند.

وی توصیه كرد: ‌بطور كلی هر ضایعه زخمی كه 2 تا 3 هفته بهبودی نیابد باید به پزشك متخصص مراجعه و در صورت لزوم نمونه برداری شود.

وی ادامه داد: ملانوم بدخیم كه خوشبختانه نادرتر از 2 نوع قبلی است از سلول‌های رنگدانه‌ای پوست(مثل خال‌ها) برمی‌خیزد كه خوشبختانه در خال‌های معمولی و اكتسابی نادر هستند ولی امكان بوجود آمدن آنها در خال‌های مادرزادی بیشتر از خال‌های اكتسابی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد با تاكید براین كه در صورت تغییر شكل و بدخیمی خال‌ها باید به پزشك معالج مراجعه و در صورت لزوم نمونه برداری و درمان صورت گیرد، تصریح كرد: عدم تقارن خال‌ها (دایره‌ای كامل نبودن)، تغییر رنگ خال‌ها، ایجاد حاشیه نامنظم اطراف خال و خال‌هایی كه قطر آنها به بیش از 6 میلیمتر می‌رسند از نكاتی است كه باید توجه خاصی به آن صورت گیرد.

وی با اشاره به اینكه ملانوم بدخیم با تابش نور آفتاب به وجود نمی‌آید و اثرات تجمعی آفتاب در آن دخیل نیست، گفت: در ایجاد این ملانوم آفتاب سوختگی‌های دوره‌ای (حمام آفتاب و برنزه كردن پوست) بیشتر دخیل است.

دكتر كفایی یادآور شد: از آنجا كه اثرات تابش آفتاب به صورت تجمعی و یا آفتاب سوختگی در ایجاد سرطان پوست دخیل هستند بنابراین افراد باید از قرار گرفتن در نور آفتاب بطور جدی اجتناب و از كرم‌های ضد آفتاب به صورت مكرر استفاده نمایند.

این متخصص پوست در پایان متذكر شد: استفاده از لباس مناسب، كلاه، عدم حضور در مقابل آفتاب در اوج تابش نور خورشید (10 تا 3 بعدازظهر)، استفاده از ضد آفتاب هر 2 تا 3 ساعت یك مرتبه در طول روز از نكات قابل توجه به منظور پیشگیری از سرطان پوست است.  
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: سلامت نیوز