سرطان پوست در صورتي كه زود تشخيص داده شود، در اكثر موارد قابل مهار و كنترل است. در مرگبارترين نوع سرطان پوست كه «ملانوما» نام دارد....


سرطان پوست در صورتی كه زود تشخیص داده شود، در اكثر موارد قابل مهار و كنترل است. در مرگبارترین نوع سرطان پوست كه «ملانوما» نام دارد، در صورتی كه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، در 99 درصد موارد فرد می‌تواند مدت 5 سال به زندگی خود ادامه دهد. این در حالی است كه این رقم در صورت پیشرفت بیماری به 15 درصد می‌رسد!

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، برخی از راهكارهایی كه برای تشخیص به هنگام سرطان پوست می‌توان به آن اشاره كرد، عبارتند از:

* مراقب لكه‌های جدید باشید

* نسبت به هرگونه تغییر در خال‌ها هوشیار باشید، هرگونه تغییر در شكل رنگ یا اندازه ‌خال‌ها می‌تواند خطرناك باشد.

* خونریزی از خال‌ها می‌تواند خطرناك باشد.

* مردها ناحیه پشت و زنان كفین و پاهای خود را معاینه و بررسی كنند.

* بررسی و معاینه دقیق بالای گوش‌ها و سر: بسیاری از كلاه‌ها گوش‌ها را نمی‌پوشانند. هم چنین افراد كچل معمولا فراموش می‌كنند از پوست سرشان مراقبت كنند.

* مراقب نقاطی كه در معرض تابش آفتاب قرار ندارند نیز باشید؛ بسیاری از توده‌های سرطانی در نواحی زیر بغل، دست‌ها،‌زیر موها، كف پا و دیگر قسمت‌های بدن كه مستقیما در معرض تابش نور قرار ندارند، ظاهر می‌شوند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 

* از دیگران بخواهید در انجام معاینه بدن به شما كمك كنند؛ از همسر یا افراد خانواده خود برای معاینه و بررسی نقاطی كه خودتان قادر به كنترل‌ آنها نیستید كمك بگیرید.

* در صورت مشاهده هر گونه نشانه‌ایی به پزشك خود مراجعه كنید.