مهندسان با الهام از نيش پشه موفق به ساخت سوزن ميكروسكوپی شده‌اند که از روشی كه پشه ماده برای خون مكيدن به كار می‌برد، تقليد می‌كند و....

 

 

مهندسان با الهام از نیش پشه موفق به ساخت سوزن میكروسكوپی بدون درد شده‌اند.

مهندسان هندی و ژاپنی یك «میكروسوزن» طراحی كرده‌اند كه از روشی كه پشه ماده برای خون مكیدن به كار می‌برد، تقلید می‌كند و وقتی وارد پوست می‌شود هیچ دردی ایجاد نمی‌كند.

بر خلاف باور عمومی، نیش پشه آسیبی به قربانی وارد نمی‌كند، بلكه بزاق ضد انعقاد حشره است كه برای جلوگیری از لخته شدن خون وارد بدن شده و باعث بروز درد و التهاب می‌شود.

این میكرو سوزن زیستی جدید از سوی سومان چاكرابورتی، پژوهشگر موسسه فن‌آوری هند در خاراگپور و كازویوشی ستوچیا محقق دانشگاه توكای در ژاپن طراحی شده است.

پشه ماده با بی حس كردن و آرام كردن ماهیچه‌هایی خاص، خون را می‌مكد. در این روش یك سیستم مكش ایجاد می‌شود كه منجر به جاری شدن خون به داخل دهان حشره می‌شود.

در درون سوزن جدید عمل مكیدن توسط یك پمپ میكروالكترومكانیكی انجام می‌گیرد.

قطر داخلی سوزن جدید، حدود 25 میكرون و قطر خارجی آن 60 میكرون است كه تقریبا به همان اندازه دهان پشه است كه در این عمل نقش دارد.

اندازه سوزن و سیستم عملكرد آن به روش مكیدن باعث می‌شود كه دردناك نباشد. قطر خارجی سوزن‌های عادی سرنگ‌ها حدود 900 میكرون است.

به گزارش ایسنا، برخلاف میكروسوزن‌های قدیمی‌تر كه از دی اكسید سیلیسیوم ساخته می‌شوند، این میكروسوزن جدید از آلیاژهای كمتر تیتانیوم ساخته می‌شود. به این ترتیب، خطر شكستن سوزن حین تزریق به میزان قابل توجهی كاهش پیدا می‌كند.

این سوزن همچنین آنقدر محكم است كه بتواند تا عمق سه میلیمتری به درون پوست نفوذ كند و به دیواره رگ‌های خونی رسیده و بتواند در هر ثانیه 5 میكرولیتر از خون را خارج كند.

این میزان برای اندازه‌گیری میزان قند خون در بیماران دیابتی با استفاده از یك حسگر گلوكزی كه قابل نصب به سوزن است، كافی است.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : سلامت نیوز