اضطراب و استرس چه تفاوتی با هم دارند؟
تقریبا همه ما استرس و اضطراب را هم معنای هم می دانیم اما لازم است بدانید این دو با هم تفاوت دارند که در ادامه به تفاوت بین این دو اشاره می شود

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

مرز بین استرس و اضطراب بسیار باریك است و استرس می‌تواند محركی برای ایجاد اضطراب باشد و اضطراب نشانه‌ای بیرونی از استرس است. زمانی كه فرد دچار استرس و اضطراب می‌شود علائمی مانند افزایش تنفس، افزایش ضربان قلب، اختلال در خواب شبانه، بی‌قراری، دلشوره و تغییر در اشتها (پرخوری یا كم‌خوری) پیدا می‌كند و از لحاظ روانی نیز با بی‌قراری و ناآرامی دست و پنجه نرم می‌كند.

بیشتر بدانید : برای رفع استرس چه غذاهایی بخوریم؟

تفاوت استرس و اضطراب این است كه استرس دلیل واضح و آشكار دارد اما اضطراب اغلب علت مشخصی ندارد و زمانی كه فردی نگران است و از علت نگرانی و دلشوره خود آگاه است می‌توان گفت دچار اختلال استرس شده و زمانی كه نگرانی و دلشوره‌های فرد بدون دلیل است و دلیل واضحی برای آن پیدا نمی‌كند می‌توان گفت كه دچار اضطراب شده است.

بنابراین می‌توان گفت كه ابتدا استرس ایجاد می‌شود و به دنبال آن اضطراب سراغ فرد می‌آید. عوامل استرس‌زا می‌تواند خوب و بد باشد و آنچه لازم به مداخله است، استرس‌زاهای منفی است و باید توجه داشته باشیم كه استرس منفی و اضطراب، هر دو می‌تواند علاوه بر مشكلات جسمی، سلامت روان فرد را به خطر بیندازد. بنابراین برای ایجاد احساس آرامش لازم است عوامل استرس‌زا شناسایی شود و فرد از روش‌های مختلف برای ایجاد آرامش و كنترل در خود استفاده كند.برای ایجاد و حفظ آن لازم است سبك زندگی افراد بازبینی شود و اقدام به تغییر آن كنند.

عوامل استرس‌آور می‌تواند درونی (توسط خود فرد) یا بیرونی (توسط دیگران) برای فرد ایجاد شود و با توجه به درونی یا بیرونی بودن آن می‌توان از روش‌های كنترل‌كننده استفاده كرد. یكی از روش‌های آرام شدن استفاده از تكنیك‌های آرام‌بخشی و تمرینات تنفسی است و همچنین می‌توان از روش‌های شناختی برای كاهش تنش استفاده كرد. یعنی لازم است افكار و باورهای غلط فرد شناسایی و با افكار منطقی جایگزین شود.همچنین خروج از محیط‌های تنش‌زا و استفاده از معنادرمانی و دعا می‌تواند به آرامش فرد كمك كند. ضمنا فهرستی از فعالیت‌های لذت‌بخش خود تهیه و در طول هفته یا ماه برخی از آنها را اجرا كنید.


بیشتر بدانید : 9 نشانه عجيب استرس را به خاطر بسپاريد

بیشتر بدانید : تاثیر استرس بر کدام قسمت های بدن است؟ + رفع غیر دارویی استرس

بیشتر بدانید : 8 راه مقابله با استرس!

بیشتر بدانید : 10 تکنیک آرامش بخش برای از بین بردن استرس


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir