گیاه دارویی «مریم گلی» ضدآلزایمر، ضد سرطان و كاهنده قندخون است همچنین محرك سیستم ایمنی بدن و تا حدی آرام‌بخش است و...

 ضد آلزایمر و آرامبخش

مریم گلی گیاه دارویی است و در كتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» نام برده می‌شود.

مریم گلی از روزگاران گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان داروی مؤثر برای معالجه عوارض نیش حشرات مفید است همچنین داروی تونیك و مقوی برای تقویت روح، بدن و افزایش طول عمر به كار برده می‌شد.

*مریم گلی ضد عفونی كننده قوی است
گیاه مریم گلی ضد درد، آرامش بخش و برای كاهش قند خون مفید است. برگ‌های مریم گلی دارای اسانس روغنی فرار، ساپونین و یك ماده تلخ به نام پیكرو سالوین است و دارای خاصیت متوقف كردن رشد باكتری و دارای اسید‌های آلی است همچنین داروی ضد عفونی كننده بسیار قوی است.

در آنژیم و انواع گلو درد نیز از این گیاه استفاده می‌شود. جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم كودكان بسیار مفید و مؤثر است.

این گیاه در تمام مناطق معتدله رشد می‌كند و دارای گل‌های زیبایی است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است كه طعم بسیار تلخی دارد و این گیاه آرام بخش و مقوی اعصاب است.

محمد صالحی سورمقی استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران  اظهار می‌كند: مریم گلی از خانواده نعنا است كه بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یك گیاه تلخ مزه‌ای است، دارای اسانس و رایحه مشخصی است. به عنوان پرمصرف‌ترین گیاه دارویی sayf محسوب می‌شود.

*ضد سرطان، ضد میكروب، آنتی اكسیدان و محرك سیستم ایمنی است
به گفته وی مریم گلی ضدسرطان، ضدآلزایمر، ضدمیكروب، ضدتعریق، آنتی‌اكسیدان، كاهش دهنده شیر در زنان باردار، و كاهش دهنده میل جنسی، كاهنده قند خون، قاعده‌آور و پرفشاری خون است همچنین محرك سیستم ایمنی بدن و تا حدی آرام‌بخش است.

استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌گوید: در اروپا از در قدیم‌الایام برای كاهش شیر زنان استفاده می‌شد، این گیاه ضدآلزایمر قوی است و به شكل قرص و قطره تهیه شده است و در ایران از قدیم به عنوان داروی آرام‌بخش و برطرف كننده سوء هاضمه، درد و نفخ استفاده می‌شد.

*عوارض مریم گلی
صالحی سورمقی اضافه می‌كند: بر اثر مصرف مقدار زیاد مریم‌گلی در مدت طولانی موجب افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشكی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
خواص شفابخش عرقیات گیاهی
فواید آلوئه ورا برای پوست
تسکین دردهای استخوانی با نوشیدنی گیاهی
قویترین ضد نفخ گیاهی!!
دارویی گیاهی برای درمان زخم و ورم معده