عمده‌ترین ویژگی تخم‌مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، تركیب پروتئینی و مواد مغذی موجود در آن نظیر كولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار كم انرژی است...

 

وزارت بهداشت اعلام كرده است تخم‌مرغ یك ماده غذایی بی‌نظیر و سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است كه كمبود برخی از آنها موجب بروز بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های ذهنی، پوستی و چشم می‌شود.

 ارزش غذایی یك عدد تخم‌مرغ معادل است با 30 گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهی) معادل دو تكه متوسط خورشتی، نصف لیوان حبوبات پخته، یك‌چهارم لیوان حبوبات خام و یك‌چهارم لیوان انواع مغزها (بادام، پسته، فندق، گردو و...) تخم‌مرغ و شیر از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت هستند كه می‌تواند نیازهای بدن را به طور متعادل تامین كنند.
 
پروتئین
مواد پروتئینی بعد از آب، قسمت عمده بافت‌های نرم و 18 درصد وزن بدن را تشكیل می‌دهد.

پروتئین‌ها مسوول ساخت، نگهداری و ترمیم بافت‌های بدن هستند و باید همیشه به مقدار لازم در رژیم غذایی استفاده شوند.

 

پروتئین‌ مواد غذایی در دستگاه گوارش و كبد به تركیبات ساده‌تری به نام اسید آمینه شكسته و جذب سلول‌ها می‌شود. آنها مولكول‌های درشتی هستند كه از واحدهای كوچكتری به نام اسید آمینه ساخته شده‌اند.

۹ نوع اسید آمینه از مجموع بیستگانه آن، از اسید‌ آمینه‌‌های ضروری بدن است، یعنی بدن انسان قادر به ساخت آنها نیست و باید از طریق غذا تامین شود.

تخم‌مرغ دارای تمام اسید آمینه‌های ضروری است. پروتئین تخم‌مرغ یك پروتئین كامل، قابل جذب و دارای بیشترین اسید آمینه‌های ضروری برای بدن است كه درصد جذب بالایی دارد.

بیشترین واكنش‌های مهم و پیچیده شیمیایی بدن به وسیله گروهی از پروتئین‌ها به نام آنزیم‌ها و هورمون‌ها انجام می‌شود و تخم‌مرغ منبع بسیاری خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز آنهاست.

پروتئین تخم‌مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود دارد كه نسبت آن 60 درصد به 40 درصد است. به دلیل كیفیت بالای تخم‌مرغ، این ماده نقش مهمی در ایجاد سیری به خصوص هنگامی كه در وعده صبحانه مصرف شود دارد و به همین دلیل باعث كاهش وزن می‌شود زیرا علاوه بر القای احساس سیری، میزان كالری بسیار كمی تولید می‌كند.

تخم‌مرغ با دارا بودن حدود 6 گرم پروتئین میزان 13درصد نیاز غذایی توصیه شده در یك رژیم غذایی بر پایه 2هزار كیلو كالری را تامین كند.

چربی
تركیب چربی تخم‌مرغ به صورت یك‌سوم اشباع شده و دو سوم غیر اشباع است. تخم‌مرغ با دارا بودن 5 گرم چربی كل كه حدود 6/1 گرم آن به صورت اشباع شده است تنها 72 كیلو كالری انرژی تولید می‌كند كه این نكته از ویژگی‌های بارز تخم‌مرغ است.

ویتامین‌ها
تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌های مهم و مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌های E، D،A ،B ، B12، اسیدفولیك، ریبوفلاوین و بویژه كولین است و به لحاظ داشتن ویتامین‌های مختلف، منبع غذایی مغذی و مناسبی برای تامین نیازهای بدن است. به جز ریبوفلاوین كه عمدتاً در سفیده است تمام ویتامین‌های تخم‌مرغ در زرده آن وجود دارند كه در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.
 
كولین
 كولین یكی از ویتامین‌های مهم موجود در تخم‌مرغ است. به دلیل اهمیت این ماده در ساختمان بدن، عدم مصرف منابع آن در گروه‌های خاص بویژه زنان باردار و شیرده می‌تواند آثار سوء‌قابل توجهی داشته باشد.

طی سال‌ها به دلیل محدودیت‌هایی كه در مصرف تخم‌مرغ ناشی از سوء ذهنیت در موردكلسترول آن پیش آمد، كمبود كولین نیز در جوامع خودنمایی كرد زیرا تخم‌مرغ غنی از كولین است و كولین هم نقش اساسی در متابولیسم بدن دارد.

تخم‌مرغ پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از كولین است كه بخصوص باید در زنان باردار و شیرده به مصرف برسد. كولین تخم‌مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده‌ای به نام لسیتین یافت می‌شود. 2 عدد تخم‌مرغ با تامین حداقل 250 میلی‌گرم كولین حدود 50 درصد نیاز روزانه یك خانم باردار و شیرده را تامین می‌كند.

كولین در به هم پیوستگی ساختمان غشای سلول‌ها نقش دارد و  همچنین منبع مهم تامین گروه‌های متیل است و برای انتقال پیام‌های سلولی، انتقال پیام‌های عصبی و حمل و نقل چربی‌ها در بدن نقش دارد و  برای متابولیسم در بدن حیاتی است.

كولین نقش بسیار مهمی در تكامل مغز جنین دارد. همچنین مطالعه بر روی حیوانات ثابت كرده است كولین مناطقی از مغز را كه مسوول برقراری حافظه هستند را تحت تاثیر قرار داده و توانایی یادگیری در دوران زندگی را تقویت می‌كند.

دریافت كولین توسط جنین از مادر نه تنها باعث رشد و تكامل مناسب مغزی او می‌شود بلكه باعث می‌شود كه سطح ماده هموسیستئین در خون مادر در حد متعادل حفظ شود.

تغذیه با تخم‌مرغ سبب افزایش سطح لوتئین در خون و افزایش تجمع این مواد در ناحیه شبكیه چشم می‌شود كه باعث حفاظت سلول‌های چشم از آسیب‌های مختلف به ویژه دژنراسیون و تخریب سلول‌های ماكالا می‌شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 درمان چروک صورت با لبنیات
لبنیات در برنامه غذایی کودکان
پنیر را با گردو مصرف کنید؟اما به چه علت؟
10 راه پنهانی برای افزایش كلسیم
خواص ماست !!