همان طور که از نامش پیداست، کدو مسمایی از خانوادۀ کدو هاست. حالا می‌خواهیم بیشتر در مورد این مادۀ خوراکی بدانیم.

کدو مسمایی در بشقاب شما
   
کدو مسمایی، میوه است یا سبزی؟
کدو مسمایی یک میوه است و هنگام کشت، از گل تبدیل به میوه می‌شود. گل های ماده و نر، هر دو بر روی یک گیاه وجود دارند، اما گل های نر گاهی اوقات غایب یا ناکافی هستند. در این میان، زنبورها، این مأموران جابه‌جایی گرده ها، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. به همین خاطر است که همیشه در اطراف مزرعه های کدو، کندوهای زنبور عسل وجود دارد و این کندوها توسط کندوداران حرفه ای، نگه داری می‌شوند.

اما هیچ "عسل کدو مسمایی" گیر نخواهید آورد: عسل کدو مسمایی مقرون به صرفه نیست زیرا دانۀ بسیار بزرگی دارد. گل های کدو مسمایی در روز خیلی سریع پژمرده می‌شوند، به همین علت زنبورها باید صبح زود مشغول جابه‌جایی گرده ها بشوند، وگرنه این جابه‌جایی درست انجام نمی‌شود. چند روز بعد، گل میوه ای می‌دهد که خیلی سریع بزرگ می‌شود. و برداشت روزانه را الزامی می‌سازد. اگر چیدن کدو فراموش شود، این فراموشی به قیمت از بین رفتن همۀ ذخیرۀ گیاهی تمام خواهد شد.

انواع مختلفی از کدو مسمایی وجود دارد
عادی ترین نوع کدو مسمایی، کدوهای بلند و کشیده هستند که 2 تا 4 روز بعد از گل دادن، برداشت می‌شوند: طول آنها بین 17 تا 30 سانتی متر است. بین این کدو مسمایی ها بلند، انواع مختلفی نیز وجود دارد: نوع سبک آن که به رنگ سبز روشن است، نوع جالیزی که کمی تیره تر است، نوع دیگری که خیلی تیره تر است و ملکۀ تاریکی نامیده می‌شود، نوع طلایی که به خاطر پوست زردش به این نام معروف شده است، و انوع متعدد دیگر. در تابستان تقریباً تمام انواع این کدوها را می‌توانید در سبزی فروشی ها پیدا کنید.

خواص تغذیه ای کدو مسمایی چیست؟
هر 100 گرم کدو مسمایی حاوی 15 کالری انرژی است. باید تصریح کرد که در این سبزی، چیز چندان مهمی جز آب وجود ندارد. ترکیب تغذیه ای کدو مسمایی به این ترتیب است: 3% چربی، 0.6% پروتئین، و 94.5% آب. ضمناً در هر کدو مسمایی 120 میلی گرم کارُتن نیز وجود دارد، و ویژگی خاص آن وجود فیبر است: 1.1 گرم فیبر در هر 100 گرم کدو. کدو مسمایی حاوی نمک های معدنی نیز هست اما مقدار آنها، آن قدر کم است که انگار وجود ندارند. ترکیب کدو مسمایی مثل مزه اش، ساده و پیش پاافتاده است.

آیا برای همه خوب است؟
بله برای همه خوب است، خصوصاً برای ایجاد تنوع غذایی برای نوزادان. احتمال اینکه نوزاد از خوردن آن امتناع کند بسیار کم است، زیرا طعم ملایمش، او را شوکه نخواهد کرد.

چه طور کدو مسمایی انتخاب کنیم؟
اگر پوست کدو مسمایی حساس و دست نخورده باشد، نشان دهندۀ این است که کدو تازه و با کیفیت است. کدوهای کاملاً سفت و صاف را انتخاب کنید. آنها را می‌توانید دو تا سه روز درون یخچال نگه داری کنید ولی نه بیشتر. بعد از این مدت، آب شان را از دست می‌دهند و تبدیل به تودۀ فیبری می‌شوند. اگر کدو مسمایی به مدت طولانی در سردخانۀ فروشگاه ها نگه داشته شود، هم همین بلا به سرش می‌آید.

و چه طور آن را بپزیم؟
تقریباً همه می‌گویند که کدو مسمایی بی مزه است. کدو مسمایی بخارپز یا لایه های سرخ شدۀ آن با روغن زیتون، چندان هم بد نیست. و اگر بدون روغن آماده شود، به خاطر کالری بسیار پایینش، در رژیم های لاغری بسیار مؤثر است. گاهی اوقات از کدو مسمایی گراتین تهیه می‌کنند و گاهی هم با برنج مخلوطش می‌نمایند.

کدو مسمایی در سوپ بسیار عالی می‌شود. ضمناً با یک سس بشامل یا ادویه هم خیلی خوشمزه خواهد شد. کدو مسمایی را در سالاد هم استفاده می‌کنند. زمانی که کدو تروتازه است، می‌توان آن را به تکه های کوچکی برش زد و به طور خام مصرف کرد. پوست کردن کدو مسمایی بی فایده است، وقت تان را صرف این کار نکنید.

 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
چربی های خوراکی را رام کنید
خوراکی علیه شکستگی