آمینواسید فراوان موجود در لوبیاچیتی آن را به یک منبع خوب و عالی برای دریافت پروتئین و جایگزین مناسبی برای انواع گوشت‌ها تبدیل کرده است.

 


لوبیا چشم بلبلی

این لوبیا یکی از قدیمی‌ترین انواع لوبیاهاست که بسیاری از مردم دنیا آن را به‌صورت پخته یا همراه با برنج در شب سال نوی خود می‌خورند و اعتقاد دارند که خوردن لوبیا چشم‌بلبلی در شب سال نو می‌تواند برای آنها شانس و خوشبختی بیاورد! معمولا محصول لوبیا چشم‌بلبلی در معرض آفت?ها و حشرهها و بیماری‌ها قرار نمی‌گیرد و به‌همین‌خاطر از شر سم‌پاشی و ترکیب‌های آفت‌کش در امان می‌ماند و از این نظر می‌تواند گزینه مناسب و سالمی برای تهیه غذاهای شما باشد. این نوع لوبیا بیشتر در کشورهای آسیایی کشت می‌شود و از قرن 17 به بعد، کشت آن در مناطق جنوبی قاره آمریکا هم آغاز شد. در ضمن لوبیای چشم?بلبلی بیشترین مقدار پروتئین?را در میان گروه لوبیاها دارد.

لوبیاچیتی

لوبیا‌چیتی که به آن لوبیای رومی هم می‌گویند، یکی از محبوب‌ترین لوبیاها در بین ایتالیایی‌ها، پرتغالی‌ها و ترکیه‌ای‌هاست. خیلی‌ها معتقدند که طعم این لوبیا نسبت به لوبیای‌سفید و حتی قرمز بهتر است و با خوردن آن کمتر دچار نفخ می‌شوند اما هنوز شواهدی که نشان بدهند کدا‌م‌یک از انواع لوبیاها نفاخ‌تر هستند به دست نیامده است.

آمینواسید فراوان موجود در لوبیاچیتی آن را به یک منبع خوب و عالی برای دریافت پروتئین و جایگزین مناسبی برای انواع گوشت‌ها تبدیل کرده است. بنابراین، شما می‌توانید گاهی هم از این نوع لوبیا به جای گوشت در برنامه‌غذایی‌تان کمک بگیرید! یادتان باشد که لوبیای چیتی از نظر مقدار فیبر بر سایر لوبیاها برتری دارد.

لوبیاقرمز

لوبیاقرمز که به‌خاطر شکل و شمایلش به آن لوبیای فلفلی یا لوبیای کلیوی هم می‌گویند، بومی نواحی شمالی کشور هند است. این لوبیا در بین آمریکایی‌ها طرفداران بسیاری دارد. لوبیاقرمز هم مانند برخی از انواع لوبیاهای دیگر حاوی ماده مسمومیت‌زایی به نام فیتوهائماگلوتینین است که این ماده سمی، تنها با 10 دقیقه جوشیدن از بین می‌رود. بهتر است شما برای از بین بردن این ماده سمی، لوبیاقرمز را به‌طور کامل و با دمای حداقل 80 درجه سانتی‌گراد بجوشانید. در ضمن هر 100 گرم از لوبیای قرمز 333 کیلوکالری انرژی دارد و این مقدار در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین رقم است.

لوبیاسیاه

طعم لوبیا‌سیاه، طعمی بین گوشت قرمز و قارچ خوراکی است که این طعم منحصر به فرد، باعث محبوبیت این نوع لوبیا در میان بسیاری از افراد در کشورهای جنوبی قاره آمریکا مانند برزیل و مکزیک شده است! مردم کوبا و آمریکای شمالی بیشتر از این لوبیا برای تهیه سوپ‌های رسمی‌شان استفاده می‌کنند و گاهی آن را به‌صورت پخته و به‌عنوان وعده صبحانه یا حتی شام، مصرف می‌کنند. لوبیای سیاه یکی از غنی‌ترین منابع دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و از این نظر یک ماده‌غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود. یادتان باشد كه این لوبیا از نظر مقدار اسیدفولیک بر دیگر لوبیاها برتری دارد.

لوبیاسفید

 

لوبیاسفید،‌ خوراکی محبوب آمریکایی‌ها و انگلیسی‌هاست! نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم و به اندازه لوبیاسفید می‌تواند سطح کلسترول‌خون را پایین بیاورد و یک ماده ضدباکتری مناسب محسوب می‌شود. به‌علاوه، لوبیاسفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و موادمغذی موجود در آن می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازند. فراموش نكنید كه لوبیا سفید در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی

خوراکی علیه شکستگی

13 خوراکی اعجاب آور برای افزایش طول عمر

خوراکی های ممنوعه در رژیم غذایی کاهش وزن