شوید گیاهی است که از برگ و دانه آن می توان برای چاشنی در غذا استفاده کرد . برگهای سبز شوید، گله گله و مانند سرخس اند و طعمی....
 

فواید بی‌نظیر شوید بعلت وجود دوترکیب به نام مونوترپن که شامل carvone ، limonene وanethofuran و فلاونوئید که شامل kaempferol و vicenin است می‌باشد.

 

شوید گیاهی است که از برگ و دانه آن می توان برای چاشنی در غذا استفاده کرد . برگهای سبز شوید، گله گله و مانند سرخس اند و طعمی شیرین و ملایم دارند . تخم خشک شده شوید برنگ قهوه ای روشن و بیضی شکل است ، یک طرف آن صاف و طرف دیگر آن محدب و شیار دار است . مزه تخمها شبیه زیره ، معطر، شیرین ومرکباتی و البته کمی تلخ است .

نام شوید برگرفته از کلمه "dilla" به معنی آرامش است . این نام انعکاس دهنده مصرف سنتی شوید به عنوان تسکین دهنده معده و برطرف کننده بی خوابی است . شوید از خانواده Umbelliferae  است مانند جعفری ، زیره و برگ بو .

 تاریخچه

شوید گیاه بومی روسیه جنوبی ، آفریقای غربی و نواحی مدیترانه است . از آن به منظور پخت غذا و خواص داروئی استفاده می شد . در نوشته های باستانی مصری و انجیل نیز به آن اشاره شده است . شوید همچنین در یونان باستان و تمدنهای رومی نیز معروف بود و نشان ثروت به شمار می رفت. بقراط ، پدر علم پزشکی، از شوید در غذا برای تمیز کردن دهان استفاده می کرد .

خواص درمانی شوید در طول تاریخ موردتحسین بوده است . امروزه ، شوید گیاهی است که در غذای مردم اروپای مرکزی ، آفریقای شمالی و فدرال روسیه مورد استفاده قرار میگیرد .

محافظت در برابر رادیکالهای آزاد و مواد سرطان زا

ترکیبات مونوتروپن در شوید ، آنزیمtransferase –s- glutathione را فعال میکند که به چسباندن مولکول آنتی اکسیدانت glutathione به مولکولهای اکسیدشده کمک میکند در غیر اینصورت به بدن آسیب می رسانند . فعالیت روغنهای فرار شوید آن را به عنوان غذائی "محافظ شیمیائی " نشان میدهد (مثل جعفری) که میتواند به خنثی کردن انواع مواد سرطان زا کمک کند مانند benzopyhenes که در دود سیگار و دود ذغال و دود حاصله از دستگاههای زباله سوز وجود دارد .
مواد موجود در 100 گرم شوید
 
آهن 0.98 میلی گرم
منگنز 0.08 میلی گرم
کلسیم 35.68 میلی گرم
 
 
 یک طعم دهنده آنتی باکتری
روغن فرار شوید جلوی رشد بی رویه باکتری را میگیرد . در اینجا شوید همانند سیر عمل میکند و اثرات "باکتری ساکن " یا کنترل کننده باکتری دارد.

 یک روش طعم دار برای جلوگیری از شکستن استخوان

شوید به جز خواص شیمیایی محافظتی و باکتری ساکن ، منبع بسیار خوبی از کلسیم است . کلسیم کاهش دهنده ضایعات استخوانی بعد از دوران یائسگی و آرتروز روماتیسمی است . شوید همچنین منبع بسیار خوبی از فیبرغذائی و مواد معدنی چون منگنز ، اهن و منیزیم است .

چگونه انتخاب و ذخیره کنیم ؟

تا جائی که امکان دارد از شوید تازه استفاده کنید چون شوید خشک طعم واقعی شوید تازه را ندارد . برگهای شوید باید سبز رنگ و سبک باشند .

برگهائی که کمی پژمرده شده اند هنوز قابل استفاده اند چون برگها پس از چیده شدن سریع پژمرده میشوند .

شوید خشک را میتوانید از سوپرمارکتها نیز تهیه کنید . همانند دیگر سبزیجات خشک انهائی را انتخاب کنید که به طور طبیعی رشد کرده اند نه انهائی که با تشعشع رشد کرده اند .

شوید تازه را لای یک حوله کاغذی مرطوب در یخچال نگهداری کنید . ساقه های آن را در یک ظرف آب نگهداری کنید . چون ساقه شوید ترد و شکننده است انها را بیشتر از دو روز نمی توان نگهداری کرد. شوید را میتوان خرد کرد و در ظرفی کیپ در فریزر ، فریز کرد . شما میتوانید برگهای شوید را در یخدان همراه با آب فریز کنید سپس در سوپ و یا خورشت از ان استفاده کنید .

 
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
 
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health
 
 
مطالب پیشنهادی:
 
تاثیرشگفت انگیزویتامین C برپوکی استخوان
 
سرشار از پتاسیم و موثر در کاهش فشارخون
 
گردو بر هر درد بی‌درمان دواست!!
 
رژیم غذایی مناسب جهت بهبود باروری در مردان
 
چرا عضله‌هایتان می‌گیرد؟
 
سه ليوان شير بخوریم، سنگ کلسیم نگیریم
 
ویتامین اضافی در بدن خوب یا بد!!
 
خطر شکستگی استخوان در بیماران مبتلا به ایدز