گوجه فرنگی
وجود پتاسیم در این ماده غذایی به كنترل فشار خون كمك می‌كند.
كارشناس ارشد تغذیه انستیتو تغذیه و صنایع غذایی كشور گفت: مصرف گوجه فرنگی سبب جلوگیری از ابتلا و یا مبارزه با دست كم ۱۰ بیماری مانند دیابت نوع ۲، حملات قلبی، گرفتگی‌های عروق، انواع سرطان مانند سرطان پوست و پروستات، چاقی مفرط، بیماریهای مزمن مانند روماتیسم، افسردگی، بیماریهای عفونی و یبوست می‌شود.

منیره دادخواه افزود: مصرف مستمر گوجه فرنگی، فرآورده‌ها و عصاره‌های آن به دلیل دارا بودن خواص بی شمار مانند ویتامین C، كمك زیادی به حفظ و احیای سلامت افراد می‌کند.

به طور مثال این گیاه به دلیل ویتامین C بسیار موجب رقیق كردن خون و پلاكت های آن و درنتیجه جلوگیری از چسبندگی و ایجاد لخته خون در رگها و قلب می‌شود. وی اظهار داشت: استفاده منظم از این ماده غذایی در روز به سلامت قلب وعروق كمك كرده و از بروز حملات قلبی می‌كاهد. به گفته دادخواه، گوجه فرنگی از سبزیجات پر مصرف تابستانی است كه سرشار از ویتامین C، املاح معدنی، پتاسیم، فیبر غذایی، رنگ دانه گیاهی و لیكوپن است.

این كارشناس تغذیه ادامه داد: لیكوپن یك آنتی‌اكسیدان قوی است. لیكوپن در گوجه فرنگی تازه با مقدار فراوان یافت می‌شود. مصرف این ماده در حفاظت در برابر سرطان بسیار موثر است و به پیشگیری از  سرطان كمك می‌كند. وی افزود: همچنین وجود لیكوپن در این سبزی به سلامت پروستات در مردان كمك كرده به طوری كه توصیه می‌شود مردان گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن را به طور روزانه مصرف نمایند تا از بروز سرطان پروستات در امان باشند.

دادخواه گفت: در طب سنتی گوجه فرنگی و عصاره‌های آن به دلیل تركیبات آنتی‌اكسیدان وضد التهاب آن از بروز برخی بیماری‌های مزمن و التهابی مانند روماتیسم پیشگیری می‌كند. دادخواه با اشاره به اینكه گوجه فرنگی را هم به‌صورت خام و پخته می‌توان مصرف كرد گفت: مصرف پخته گوجه فرنگی در جذب رنگ دانه‌های آن بسیار موثر است و حرارت دادن به گوجه فرنگی و یا كمی تفت دادن در روغن به جذب بهتر رنگ دانه‌های لیكوپن كمك می‌كند. وی توصیه كرد: برای استفاده از ویتامین‌ها و خواص مفید آنها باید گوجه فرنگی را به محض برش زدن مصرف كرد، زیرا این ماده غذایی پس از برش زدن با اكسیژن هوا تركیب شده و خاصیت آنتی‌اكسیدانی و ویتامین C آن از بین می‌برد.

كارشناس ارشد تغذیه انستیتو تغذیه و صنایع غذایی كشور افزود: وجود پتاسیم در این ماده غذایی به كنترل فشار خون كمك می‌كند و به‌عنوان یك میان‌وعده بسیار مناسب برای همه افراد در سنین مختلف توصیه می‌شود. این سبزی برای افرادی كه می‌خواهند وزن خود را كاهش دهند نیز مناسب است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : آرمان


مطالب پیشنهادی:
خواص گوجه فرنگی و خیار
معجزه آب گوجه فرنگی را بدانید!
برای مبارزه با کلسترول: دارو بخوریم یا گوجه فرنگی؟
برای داشتن پوستی زیبا گوجه فرنگی بخورید!!
گوجه‌فرنگی در جدال با سکته