همه چیز درباره زعفران فقرا
زردچوبه به دلیل آن که رطوبت کمی دارد و قسمت بیشتر آن را مواد نشاسته ای تشکیل می دهد، مستعد جذب رطوبت است.
زردچوبه از پرمصرف‌‌ترین ادویه‌هاست و به دلیل رنگ زرد یکنواختی که به غذا می‌دهد، می‌تواند تا حدودی جای زعفران استفاده شود، به همین دلیل به آن زعفران فقرا هم می‌گویند، اما پرسش‌هایی که بیشتر پرسیده می‌شود، این که زردچوبه کارخانه‌ای چگونه تولید می‌شود؟ آیا خواص زردچوبه در حرارت پخت و پز از بین می‌رود؟ زردچوبه مرغوب را چگونه باید شناخت؟ چرا زردچوبه پس از مدتی چسبناک می‌شود آیا نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است یا فاسد شده است؟

زردچوبه از ساقه زیرزمینی گیاه به دست می آید و سم زدایی و ضد سرطان بودن، جزو مهم ترین خاصیت های آن است.آزمایش ها نشان داده رنگ زردچوبه عامل ضد آلزایمر است و خواص ضددرد، ضدگرفتگی، ضد نفخ و ضد تورم آن نیز مشهود است. به گفته متخصصان استفاده از زردچوبه در غذا، به دلیل خاصیت سم زدایی، به مرور زمان باعث تقویت کبد و التیام کبد چرب می شود البته زردچوبه از نظر طب سنتی گرم و خشک است و زیاده روی در مصرف آن برای مبتلایان به نارسایی قلبی مضر است.

روند تولید زردچوبه در کارخانه
ابتدا لازم است بدانید بیشتر کارخانجات، زردچوبه را به صورت پودر خریداری می کنند و مراحل رشد گیاه آن در کارخانه های داخلی انجام نمی شود و بسته بندی و استریل با اشعه ازجمله اقدامات کارخانه بر پودر زردچوبه است البته برخی کارگاه های غیرمتعهد از همین ضدعفونی کردن هم شانه خالی کرده و فقط بسته بندی می کنند، اما شاید بپرسید که پودر زردچوبه را چگونه تهیه می کنند؟ پس از آن که مدت معینی از کاشت زرد چوبه می گذرد ساقه زیرزمینی آن را از خاک بیرون آورده، می شویند و پولیش می کنند. در مرحله بعد برای آن که رنگ و طعم زردچوبه بهتر شود ساقه زیرزمینی را مدتی در آب جوش حاوی مواد قلیایی قرار داده و سپس ساقه ها با دستگاه یا زیر نور خورشید خشک و آسیاب می شود.

زردچوبه هم تحملی دارد
زردچوبه در حین پخت و پز مهم ترین خواص خود را از دست می دهد به گونه ای که در اواخر پخت بجز رنگ دیگر اثری از مواد موثره زردچوبه وجود ندارد. به همین دلیل ادویه جات را در اواخر پخت به غذا اضافه کنید. به گفته متخصصان اگر از زودپز برای پخت غذای حاوی زردچوبه استفاده شود، میزان تخریب بیشتر خواهد شد.

دلیل چسبندگی زردچوبه
زردچوبه به دلیل آن که رطوبت کمی دارد و قسمت بیشتر آن را مواد نشاسته ای تشکیل می دهد، مستعد جذب رطوبت است و بلافاصله کلوخه و حالت چسبندگی پیدا کرده و به جداره داخلی ظرف می چسبد و این خصوصیت نشان دهنده تقلبی بودن یا فساد زردچوبه نیست و راه پیشگیری آن است که زردچوبه را در محیطی خشک نگهداری و از قرار دادن آن در یخچال خودداری کنید. مدت زمان ماندگاری ادویه ها بویژه زردچوبه به دلیل خاصیت ضدمیکروبی و خشک بودن حدود دو سال است.

اما در زردچوبه تقلبی چه موادی می ریزند و چگونه باید زردچوبه اصل را تشخیص داد؟ لازم است بدانید زردچوبه تقلبی از سوی افراد عادی قابل شناسایی نیست.

آرد، نان خشک، گیاهان زرد رنگ و پوست پسته آسیاب شده از موادی است که در زردچوبه تقلبی وجود دارد و پررنگ یا کمرنگ بودن زردچوبه نشان دهنده کیفیت آن نیست.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین

مطالب پیشنهادی:
این ادویه دوستدار مفاصل است
دو ادویه مفید بر علیه سرطان سینه را بشناسید
این ادویه چربی سوز است
گیاهان، ادویه های ضدپیری کدامند؟
4 ادویه حیاتی برای مغز را بشناسید