در این فصل كدوها، حاوی آنتی اكسیدان‌هایی بسیار قوی و موثر، برای سلامتی مفید و در عین حال ارزان قیمت هستند. كدوهای‌های...
 

در این فصل كدوها، حاوی آنتی اكسیدان‌هایی بسیار قوی و موثر، برای سلامتی مفید و در عین حال ارزان قیمت هستند. كدوهای‌های زمستانی بر خلاف انواع تابستانی، ماندگاری زیادی دارند و تا اواخر پاییز میتوان آنها را نگهداری كرد و مهمتر از همه اینكه، در حالی كه سرشار از فیبر مبارزه كننده با سرطان روده هستند، كالری (انرژی) كمی‌ دارند.

 1- كدو مسما حاوی بتا-كاروتن است
از نزدیكان كدو تنبل، كدو مسما است. این كدو مزه‌ی شیرینی دارد و سرشار از ویتامین A، B و C است. تمام كدوهای زمستانی مقادیر زیادی بتا-كاروتن دارند ولی كدو مسما یك نوع ماده‌ی غذایی نیز، علاوه بر بتا-كاروتن، دارد و در این مورد با طالبی و انبه برابری میكند. بتا-كاروتن یك آنتی اكسیدان بسیار قوی و همچنین یك ماده ضد احتراق است. این ماده در مبارزه با سرطان، بیماری‌های قلبی و آب مروارید نقش دارد. بتا-كاروتن از تركیب شدن كلسترول با اكسیژن جلوگیری میكند و به این ترتیب از بوجود آمدن گرفتگی‌های منجر به بیماری‌های قلبی در رگ‌ها، پیشگیری میكند.
 
میتوان این كدو را كباب كرده و استفاده كرد. آن را از وسط نصف كنید و نیمه‌ی داخلی آن را سمت پایین در اجاق بگذارید. ممكن است برش دادن كدو كمی‌سخت به نظر برسد ولی به كمك پوستكن‌های سبزیجات به راحتی میتوان این كار را انجام داد. 
 
 
2- كدوتنبل برای بینایی بسیار مفید است
كدو تنبل سرشار از پتاسیوم و بتا-كاروتن است. كدو به دلیل دارا بودن لوتین و زیاكسانتین، از آب مروارید و بوجود آمدن لكه در چشم جلوگیری میكند، به این صورت كه رادیكال‌های آزاد بوجود آمده در محل لنز چشم را خنثی میكند. كدو تنبل مقادیر فراوانی از مواد مغذی عمومی‌مثل آهن، روی و فیبر دارد. چون كدو به طور شگفت آوری كم كالری است، برای كاهش وزن نیز مفید است.
دانه های كدو را دور نریزید. آنها سرشار از روی هستند. روی محافظ طبیعی در برابر پوكی استخوان است. دانه‌های كدو نیاز روزانه‌ی شما به منیزیم را برطرف میكنند، برای سلامتی پروستات مفید‌اند، التهاب را میكاهند، به كاهش میزان كلسترول كمك میكنند، از تشكیل سنگ كلیه جلوگیری میكنند و ... این موارد، فقط چند مورد از خواص آنها هستند. 
 
3- كدواسپاگتی: محافظی قدرتمند
این كدوی تخم مرغی شكل، منبع عالی برای كلسیم، منیزیم، ویتامین A،E  و C است. تحقیقات نشان میدهد كه كلسیم علاوه بر نقش حیاتی در شكل گیری استخوان‌ها، خطر بروز سرطان روده بزرگ را كاهش میدهد، همچنین میزان كلسترول خون را كاهش میدهد كه این عمل از بیماری‌های قلبی وسكته جلوگیری میكند.
منیزیم، ماده‌ای معدنی كه بسیاری از افراد در آن دچار كمبود هستند، فعالیت عصبی-عضلانی قلب را تقویت میكند و در تبدیل قند موجود در خون به انرژی نقش دارد. ویتامین C در تولید كلاژن، كه در بهبود یافتن بافت‌های آسیب دیده دخالت دارد، نقش دارد. همچنین باعث شادابی و جوانی پوست شده، و از بوجود آمدن بیماری‌هایی مثل تصلب شریان و بیماری‌های قلبی ناشی از دیابت جلوگیری میكند. ویتامین E سرعت پیر شدن سلول‌ها را كاهش میدهد و دفع كننده‌ی سرطان است. ویتامین A در نرمی ‌و صافی پوست دخالت دارد و خطر ابتلا به سرطان‌های دهان و شش را كاهش میدهد. تمام اینها برخی از خواص فقط یك نوع غذا هستند!
كدو اسپاگتی میتواند در كاهش وزن كمكتان كند، چون كربوهیدرات و انرژی كمی‌دارد. در هنگام خرید به دنبال كدوی بزرگتر باشید، چون كدوهای بزرگتر مزه و بافت بهتری دارند. این كدو را میتوان در اجاق پخت یا اینكه آن را آبپز كرد.
 
4- كدو بلوطی
رنگ سبز پررنگ، شیارهای عمیق، از ویژگی‌های این كدو است. این نوع كدو در بتا-كاروتن فقیرتر از انواع دیگر كدوهای زمستانی است. ولی مقادیر فراوانی فیبر رژیمی ‌و پتاسیوم دارد. و در نسبت‌های كمتر دارای ویتامین B و C، منیزیم و منگنز است.
به دلیل اینكه این نوع كدو كوچك است، میتوان آن را به دو نیم برش داد و پخت. برای پختن این كدو هر قسمت را از طرف برش داده شده رو به پایین در یك ظرف بگذارید، كمی‌آب اضافه كنید و درپوش ظرف را قرار دهید و آن را بپزید. دانه‌های این كدو را نیز میتوان در اجاق برشته و استفاده كرد.
 
چند نكته در مورد انتخاب، نگهداری و آماده كردن كدو
انتخاب كدو: كدویی را انتخاب كنید كه نسبت به سایزشان وزن بیشتری دارند. همچنین رنگ سیر و تاریك دارند. كدویی با این مشخصات عاری از آفت زدگی است. پوست نرم كدو، بیانگر این امر است كه كدو آبكی و نامناسب است.
 
نگهداری: تقریبا تمام كدوهای زمستانی را، صرف نظر از ضخامت پوستشان، میتوان در مكانی خنك، خشك و با نور كم، از یك تا سه ماه نگهداری كرد. قطعه‌های برش داده شده‌ی كدو را میتوان در بسته‌‌بندی مناسب تا یك هفته نیز در یخچال نگهداری كرد.
 
پختن كدو: برای طبخ كردن كدو زمستانی، ابتدا آن را كاملا تمیز بشویید، سپس آن را به دو نیمه برش دهید. دانه‌ها و رشته‌های بین دانه‌ها را از كدو جدا كنید. آنگاه میتوانید كدو را در اجاق بپزید، بخارپز كنید و یا آبپز كنید. كدو را به همان روشی كه برای آبپز كردن سیب زمینی استفاده میكنید، آبپز كرده و قطعه قطعه كنید. میتوانید قطعات پوست كنده‌ی كدو را به سوپ، خورش و یا سبزی‌ها اضافه كنید. كدوی طبخ شده را با روغن زیتون، سبزی یا هر ادویه ی مورد علاقه خودتان تزیین كنید. برای استفاده از دانه‌های كدو، آنها را در اجاق (فر) یا تابه با مقدار كمی‌روغن برشته كنید.
 
تهیه و ترجمه:گروه سلامت پرتال سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
 رهنمودهایی درباره روغن: فواید و مضرات
کاهش بیماریهای قلبی و سلامت لوزالمعده
اگر دیابت دارید این سبزی را بخورید!!
اگر می خواهیدآلزایمر نگیرید...
افزایش حافظه و توان جنسی!!