کپک بلوچیز خطرناک است؟
معمولا افزودن این کپک خاص به مواد غذایی، باعث ایجاد طعم تندی در محصول می‌شود که مورد قبول و پسند ذائقه برخی افراد است.
«چند ماهی است مرتب پنیر بلوچیز می‌خورم. می‌خواستم بدانم باتوجه به وجود نوعی کپک در این پنیر،‌ آیا احتمال ابتلا به بیماری خاصی یا حتی سرطان با مصرف مداوم آن وجود دارد؟»

بلوچیز نوعی پنیر کپکی است که بیشتر در کشورهای اروپایی، مخصوصا فرانسه، تولید و مصرف می‌شود. اگرچه بیشتر کپک‌ها بیماری‌زا هستند و مصرف آنها می‌تواند سلامت را به خطر بیندازد اما گونه‌ای از کپک‌ها وجود دارند که خوردن آنها کوچک‌ترین آسیبی به بدن نمی‌رساند. پنیسلیوم‌ها در این گروه از کپک‌ها جای می‌گیرند و از آنها در فرایند تولید بلوچیز یا پنیرهای رگه آبی استفاده می‌شود. دلیل استفاده از این نوع کپک خاص در محصولاتی مانند پنیر، این است که دارای آنزیم‌هایی است که می‌توانند طعم و رنگ خاصی به محصول نهایی بدهند.
معمولا افزودن این کپک خاص به مواد غذایی، باعث ایجاد طعم تندی در محصول می‌شود که مورد قبول و پسند ذائقه برخی افراد است اما از آنجا که تندی پنیر رگه آبی می‌تواند گلو را بزند یا احساس سوزشی در دهان و مری ایجاد کند، توصیه می‌كنم آن را با نان یا نوشیدنی‌هایی که این طعم تند را تعدیل می‌کنند، مصرف كنید. با این حال، شما خواننده گرامی می‌توانید در صورت تمایل و پسند ذائقه‌تان از بلوچیز به‌ جای پنیرهای دیگر صبحانه در برنامه غذایی‌تان استفاده کنید و نگران ابتلا به بیماری خاصی بر اثر مصرف آن نباشید چون کپک موجود در این نوع پنیر، بیماری‌زا یا آن‌طور که خودتان عنوان کردید، سرطان‌زا نیست.

دکتر سیدامیرمحمد مرتضویان، متخصص صنایع غذایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
لبنیات غنی شده بخوریم یا نه؟
لبنیات کم چرب بهتر است یا پرچرب؟
اثر شگفت انگیز این لبنیات در لاغری!!
لبنیات برای چه كسانی ضرر دارد؟
لبنیات در برنامه غذایی کودکان