گوشت گاو به شکل برشهای مختلفی در تمام ایام سال ،در دسترس ما قرار دارد. تنوع قسمتهای مختلف گوشت گاو ،در بافت و....
 
گوشت کم چربی گاو منبع مواد مغذی بسیار مهمی‌را فراهم می‌کند، گوشت گاو به شکلهای مختلفی در دسترس ما قرار دارد که نیاز تمام دستورهای غذایی را تأمین می‌کند.تنوع گوشت گاو در بافت و نرمی‌آن مانند چربی، از آن غذایی چندمنظوره ساخته است . کم چربی ترین قسمت گوشت گاو، قسمت ران آن است که به سه قسمت تقسیم می‌شود .این قسمتها کم چربی ترین قسمت گوشت گاو است زیرا گاو برای حرکت، ابتدا از پاهای عقبی خود استفاده می‌کند.
 
تاریخچه
یونان و ترکیه اولین مناطقی بودند که حدود 4000 سال قبل، گاو در آنجا دیده می‌شد.در طول تاریخ، گاو و گوشتی که آنها تهیه می‌کردند، در بسیاری از تمدنها محترم شمرده می‌شد.حتی در هندوستان و برخی مناطق آفریقا جزء مقدسات آنان به شمار می‌رفت.مصرف گوشت گاو، مدتها، سمبل خوشبختی و ثروت بود.در حالیکه مردم امریکا که فکر می‌کنند همبرگر غذای تمام امریکاییها است، گوشت گاو اخیراً وارد رژیم غذایی آنان شده است .قبل از قرن شانزدهم، گاو و به دنبال آن گوشت گاو در نیمکره ی غربی شناخته نشده بود . اسپانیایی هایی که به این مناطق حمله می‌کردند، آن را به آمریکای شمالی و مرکزی آوردند.
 
 فواید سلامتی
اخیراً، تبلیغات بدی در مورد گوشت قرمز می‌شود.مطالعات اخیر، گوشت قرمز را با بیماری قلبی و برخی از سرطانها مرتبط می‌داند.با اینکه سرو چیزبرگر زغالی و ژامبون های چرب همراه با چیپس، ایده ی بسیار بدی است ، اما اگر کمی‌گوشت گاو که به صورت آب پز یا چرخکرده که آن را سرخ می‌کنید به دستور غذایی خود اضافه کنید برای سلامتی شما بسیار مفید است .در وهله اول، گوشت گاو، منبع بسیار خوب پروتئینی است که فقط چهار مثقال آن 1/46 % پروتئین روزانه شما را تأمین می‌کند.اما، آیا می‌دانیدکه گوشت کم چربی و طبیعی گاو حاوی مواد مغذی ای است که از قلب شما محافظت کرده و از ابتلاء به سرطان جلوگیری می‌کند؟
 
فواید قلبی و عروقی
علاوه بر منبع خوب پروتئینی بودن، گوشت کم چربی و طبیعی گاو منبع بسیار خوب ویتامین ب12 و ب6 است.بدن به هردو ویتامین ب12 همراه با ویتامین ب6، به منظور پوشش هوموسایستن شیمیایی خطرناک به دیگر مولکولهای بی خطر نیاز دارد.از آنجائیکه سطح بالای هوموسایستن، خطر حمله و سکته قلبی را بالا می‌برد، مصرف زیاد ویتامین های ب در رژیم غذایی، بسیار حائز اهمیت است.هر چهار مثقال گوشت کم چربی و طبیعی گاو 7/84 % ویتامین ب 12 روزانه به علاوه 5/24 % ویتامین ب 6 را فراهم می‌کند.
 
پیشگیری از ابتلاء به سرطان
غذاهای حاوی مقدار زیاد ویتامین ب12، به خصوص آنهایی که چربی کمتری دارند، در کاهش خطر ابتلاء به سرطان بسیار موثرند.همچنین، گوشت گاو به صورت طبیعی آن منبع بسیار خوب مواد مغذی مانند سلنیوم و روی می‌باشد.سلنیوم یکی دیگر از مواد مغذی موجود در گوشت گاو کم چربی است که به کاهش خطر ابتلاء به سرطان کمک می‌کند . همچنین برای عملکرد صحیح گلاتاتیون پروکساید، یکی از آنتی اکسیدانهای مهمی‌که خطر عفونت، آسم و آرتروز را پائین می‌آورد، مورد نیاز است .سلنیوم، در فعالیت بخش گلاتاتیون پروکسیداس که اهمیت بسزایی در پیشگیری از سرطان دارد، نقش مهمی‌ایفا می‌کند.گلاتاتیون پروکسیداس در جگر نیز به منظور زهرزدایی بخش عظیمی‌از مولکولهایی مورد نیاز است که ممکن است باعث تخریب هر سلولی شوند که با آنان برخورد می‌کنند، به سلولهای دی ان ای صدمه وارد کنند و باعث رشد سلولهای سرطانی شوند. به این دلیل و بسیاری از دلایل دیگر غذاهای غنی از سلنیوم خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهند. طی مطالعات انجام شده بر حیوانات، نشان داده شده که سلنیوم، باعث ترمیم دی ان ای و سنتز سلولهای تخریب شده می‌شود .مصرف چهار مثقال فراورده های گوشتی گاو 3/50 % سلنیوم روزانه را تأمین می‌کند. گوشت گاو منبع خوبی برای دریافت روی نیز می‌باشد که برای جلوگیری از تخریب دیواره ی رگهای خونی مفید است .همچنین، برای عملکرد صحیح سیستم دفاعی بدن نیاز است که به جلوگیری از عفونت گوش کمک می‌کند.تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که دلیل دیگر اینکه افراد سالخورده بیشتر از غذاهای غنی از روی مانند گوشت گاو در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، تراکم مواد معدنی در استخوان است .گرچه، همه تصور می‌کنند که استخوان درد بیشتر در زنان شایع است، اما بیشتر از 30 درصد شکستگی لگن در مردان اتفاق می‌افتد، از هر 8 مرد در سن 50 سالگی 1 نفر دچار شکستگی استخوان می‌شود. در مطالعه ای که بر 396 مرد بین سنین 45 تا 92 سال انجام شد و در سال 2002 در مجله امریکایی تغذیه منتشر شد، نشان داده شد که بین مصرف پائین روی در رژیم غذایی و میزان پایین مواد معدنی در خون و شکستگی استخوان در قسمتهای لگن و ستون فقرات رابطه وجود دارد.چهار مثقال گوشت گاو حاوی 2/42 درصد روی است . بنابراین، فکر نکنید که تغذیه سالم به معنی ترک گوشت گاو است.گوشت گاو کم چربی و طبیعی می‌تواند به عنوان یک منبع خوب و سالم به رژیم غذایی اضافه شود.
 
چگونه انتخاب و نگهداری کنیم
چند روش وجود دارد که به شما در انتخاب گوشت با کیفیت و تازه گاو کمک می‌کند. همیشه برچسب تاریخ تولید گوشت را چک کنید و جدید ترین تاریخ را انتخاب کنید . قسمت ماهیچه باید قرمز یا به رنگ مایل به بنفش باشد، نه قهوه ای که این نشانه ی آن است که گوشت در معرض هوا بوده و خراب شده است .گوشت گاوی را خریداری کنید که کمترین چربی را داشته باشد .طبیعت رنگ چربی گوشت گاو این است که به جای زرد، سفید رنگ است . بر اساس تحقیقات اخیر، تصمیم گیری درباره اینکه چربی زرد یا سفید به خودی خود خوب است یا بد بسیار کار مشکلی است .چربی زرد به معنی ازدیاد بتا-کاروتن در چربی است که بسیار مفید است . به هر حال، خرید گوشت گاو با کمترین میزان چربی به نفع شماست.همانطور که توضیح دادیم، کم چربی ترین قسمت گوشت گاو، قسمت ران آن است . در صورت امکان، گوشتی را خریداری کنید که به صورت طبیعی پرورش یافته باشد.این نوع گوشت مطمئن تر است .حداقل می‌دانید که از سم، هورمون و رسوبات آنتی بیوتیکی و روشهای صنعتی پروش چارپایان در آن استفاده نشده است . از آنجائیکه گوشت گاو بسیار فاسد شدنی است، باید همیشه در درجه حرارت پائین و جای سرد نگهداری شود.در یخچال یا فریزر.اگر دست نخورده و سفت است، آن را بسته بندی کرده و داخل یخچال قرار دهید.قسمتهای بزرگتر را در طبقات بالاتر یخچال نگهداری کنید.گوشت چرخکرده را تا بین 1 تا 2 روز نگهداری کنید، گوشتهای استیک را 2 تا 3 روز و گوشت کبابی را 3 تا 4 روز.اگر در طول این مدت، گوشت بیشتری برای مصرف دارید، می‌توانید آن را در فریزر نگه دارید.آن را با فویل آلومینیوم یا پاکت فریزر بپیچانید تا حد ممکن طوری بسته بندی کنید که هوا داخل آن نشود . گوشت چرخ کرده باید طوری باشد که بتوان آن را تا دو، سه ماه نگه داشت .در حالیکه گوشت استیک را باید بتوانیم تا شش ماه نگهداری کنیم .
 
 واکنشهای حساسیت به گوشت گاو
گرچه واکنشهای حساسیت نسبت به هر غذایی ممکن است به وجود بیاید، طبق مطالعاتی که روی غذاهای مختلف انجام شده، حساسیت به برخی از غذاها بیشتر از دیگر غذاها گزارش شده است .علایم رایج مربوط به واکنش های حساسیت به غذا شامل :اختلالات مزمن معده، عفونتهای مکرر، مانند عفونتهای گوش، عفونتهای تاول،  شب ادراری، آسم، سینوزیت، اگزما، حساسیت پوستی، آکنه، کهیر، درد، خستگی، سردرد، میگرن،  بیش فعالی، افسردگی و بی خوابی است. اشخاصی که به آلرژی غذایی مشکوک هستند، ممکن است بخواهند از غذاهای حساسیت زا پرهیز کنند. گوشت گاو یکی از این غذاهای رایج حساسیت زا است. دیگر غذاهای حساسیت زا عبارتند از:شیر گاو، گندم، سویا،  میگو، پرتقال،  تخم مرغ، مرغ،  توت فرنگی،  گوجه فرنگی،  اسفناج، مغزجات، گوشت خوک و ذرت.این غذاها الزاماً به این صورت باعث حساسیت نمی‌شوند. مثلاً،  ماست که از شیر گاو گرفته می‌شود نیز یکی از غذاهای معروف حساسیت زا است .همینطور، بستنی می‌تواند مثال خوبی در این مورد باشد.
 
تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
با داشتن چربی زیاد کلسترول را کاهش می‌دهد
جوجه; منبعی از پروتئین و غذایی سالم
با غذا از سرطان پیشگیری کنید
چرا سرطان زیاد شده است؟
از پیشرفت التهاب پوست خود جلوگیری کنید!!