دو ماده در انگور آنتی اکسیدان هستند
انگور میوه مورد علاقه بسیاری از ما است. آیا می دانستید که دو ماده در انگور وجود دارند که آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند.

رسوراترول و عصاره دانه انگور چه تفاوتی دارند؟

عصاره دانه انگور و رسوراترول هر دو از انگور حاصل می شوند، ولی برخلاف دانه انگور، رسوراترول از پوست انگورها مثل انواعی که در تهیه شراب قرمز استفاده می شوند، گرفته می شود. هرچند هر دو ماده عملکرد مشابهی در بدن دارند، ولی هر کدام از نظر دارویی در موارد متفاوتی تجویز می شوند. ممکن است از عصاره دانه انگور به خاطر فواید متفاوت سلامتی که با رسوراترول دارد، استفاده نمایید. قبل از مصرف هر درمان جایگزین، با پزشک تان مشورت کرده و در مورد دوز مناسب دارو و تداخلات احتمالی دارویی آن صحبت کنید.

 

شناسایی

رسوراترول در بادام زمینی و آب انگور بنفش هم یافت می شود. از آن جایی که بیشترین میزان رسوراترول در شراب قرمز یافت می شود، می توان گفت که شراب به عنوان منبع اصلی غذایی رسوراترول محسوب می شود. عصاره دانه انگور از دانه ها یا کل میوه گرفته می شود، عصاره دانه انگور حاوی مقادیر قابل توجهی از فلاونوئیدها، ویتامین E و اسید لینولئیک است.

 

عملکرد

رسوراترول و عصاره دانه انگور هر دو به عنوان آنتی اکسیدان هایی قوی در بدن عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد که به سلول های بدن حمله کرده و باعث از بین رفتن آن ها و آسیب به DNA سلولی می شوند، مبارزه می کنند. آنتی اکسیدان ها در شرایط پزشکی خاص، مانند بیماری های قلبی و سرطان هم مثل افزایش سن دخیل هستند.

عملکرد آنتی اکسیدانی عصاره دانه انگور، به ترکیبات معروف oligomerica proanthocyanidin complexes یا OPCs نسبت داده می شود، در حالی که رسوراترول یکی از اجزاء اصلی پوست انگور است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. به علاوه رسوراترول یک فیتواستروژن است، ماده ای گیاهی که عملکردی مشابه به هورمون استروژن در بدن دارد.

 

اثرات

رسوراترول با توجه به عملکرد آنتی اکسیدانی و مشابه استروژنی که در بدن دارد، گاهی اوقات برای درمان بیماری های قلبی و پیشگیری از سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، عملکرد آنتی اکسیدانی عصاره دانه انگور باعث شده که به صورت بالقوه برای درمان نارسایی مزمن وریدی، کلسترول بالا، اِدم ( ورم)  و فشار خون بالا و همچنین پیشگیری از سرطان مورد استفاده قرار بگیرد.

عصاره دانه انگور گاهی برای درمان دیابت، هموروئید، دید بد شبانه و اهداف ضد پیری پوست مورد استفاده قرار می گیرد. به گفته مرکز سرطان یادبود Sloan-Kettering، به علاوه، دانه انگور می تواند در درمان سوختگی ها، تصلب شرایین، یبوست و سایر بیماری های دستگاه گوارش و همچنین بهبود زخم کمک کننده باشد. با این وجود تحقیقات علمی قطعی ای برای استفاده از رسوراترول یا عصاره دانه انگور برای پیشگیری یا درمان بیماری ها وجود ندارد.

 

میزان استفاده 

با توجه به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه پیترزبورگ، دوز معمولی رسوراترول 500 میلی گرم در روز است و طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برای عصاره دانه انگور، دوز روزانه برای درمان اِدم 200 تا 400 میلی گرم و برای درمان نارسایی مزمن وریدی 150 تا 300 میلی گرم است. شما  می توانید روزانه 25 تا 150 میلی گرم اضافه تر و تا سه بار در روز، برای اثرات آنتی اکسیدانی از عصاره دانه انگور استفاده کنید.

عصاره دانه انگور معمولا با استاندارد 40 تا 80 درصد پروانتوسیانیدین (proanthocyanidins) تولید می شود. قبل از مصرف عصاره دانه انگور یا رسوراترول از پزشک خود درباره دوز مصرف مناسب برای خودتان مشورت بگیرید.

 

هشدار

مرکز پزشکی دانشگاه پیترزبورگ، هشدار می دهد، اثرات استروژنی رسوراترول به طور بالقوه می تواند باعث رشد سلول های سرطان سینه شود که سبب می شود، استفاده از آن برای خانم هایی که سرطان های حساس به استروژن دارند یا در معرض خطر آن هستند، مناسب نباشد.

مرکز سرطان یادبود Sloan-Kettering  هشدار می دهد، عصاره دانه انگور ممکن است با عوارضی نظیر رقیق شدن خون همراه باشد، بنابراین اگر از داروهای ضد انعقادی مثل کومادین (Coumadin) استفاده می کنید، احتمالا برایتان خطرساز خواهد بود. همچنین اگر دچار اختلال خونریزی، مثل هموفیلی باشید هم باید از مصرف عصاره دانه انگور خودداری کنید.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ