سرکه سیب اسهال را درمان می کند؟
 سرکه سیب طرفداران زیادی دارد و با اهداف مختلف درمانی استفاده می شود اما آیا سرکه سیب به درمان اسهال کمک می کند؟

 سرکه سیب و درمان اسهال

سرکه سیب به عنوان درمانی برای شرایط و بیماری های مختلف محبوب شده است. این محصول را می توان در پخت و پز به کار گرفت، به شکل یک قرص مصرف کرد، یا با آب ترکیب کرد.


به گزارش مدیکال نیوز تودی، از آنجایی که سرکه سیب بسیار اسیدی است، مصرف آن ممکن است موجب ناراحتی معده یا مشکلات گوارشی شود. با این وجود، احتمال وقوع چنین شرایطی کم است، مگر این که مقدار قابل توجهی از سرکه رقیق نشده را مصرف کنید.

پژوهش ها در زمینه سرکه سیب محدود هستند، اما برخی افراد عوارض جانبی شدید در نتیجه مصرف آن را تجربه کرده اند. افزون بر اسهال، این آثار شامل آسیب دیدگی مینای دندان و مشکلات معده در افراد مبتلا به دیابت می شوند.


آیا سرکه سیب موجب اسهال می شود؟

سرکه سیب از تخمیر قند موجود در سیب ها تهیه می شود. فرآیند تخمیر موجب تولید اسید استیک می شود، که بخش کلیدی سرکه محسوب می شود و آن را اسیدی می سازد. برخی افراد ممکن است در نتیجه مصرف غذاهای اسیدی یا تند ناراحتی معده، سوزش سر دل یا اسهال را تجربه کنند.

عفونت هایی مانند مسمومیت های غذایی از دلایل شایع اسهال هستند. آلرژی های غذایی یا برخی بیماری ها، مانند بیماری سلیاک یا سندرم روده تحریک پذیر، نیز می توانند موجب اسهال شوند.


آیا سرکه سیب می تواند اسهال را درمان کند؟

نتایج یک پژوهش نشان داده است که سرکه سیب دارای ویژگی های ضد میکروبی است و می تواند باکتری E. coli را نابود کند. این باکتری می تواند موجب مسمومیت غذایی شده و مسئول بسیاری از موارد اسهال است.

با این وجود، سرکه سیب ممکن است برخی انواع باکتری های روده که برای گوارش خوب هستند را نیز نابود کند. این می تواند موجب تحریک روده شده و به اسهال منجر شود.

این پژوهش در آزمایشگاه انجام شده بود و سرکه سیب به صورت مستقیم روی باکتری آزمایش شده بود، از این رو نتایج آن احتمالا در دنیای واقعی و روی انسان متفاوت است.

همچنین، برخی شواهد مبنی بر این که سرکه سیب تخلیه معده را به تاخیر می اندازد، وجود دارند. اگر فردی به اسهال مبتلا باشد، سرکه سیب می تواند روند گوارش را کند سازد که به مدفوع زمان بیشتری برای سخت‌تر شدن پیش از تخلیه می دهد.

پژوهش های بیشتری باید صورت بگیرند تا فواید احتمالی سرکه سیب برای بهبود اسهال بررسی شوند، چراکه مشخص نیست استفاده از این محصول برای درمان این شرایط بی خطر است یا خیر.


دیگر عوارض جانبی سرکه سیب

سرکه سیب اسهال را درمان می کند؟

سرکه سیب بسیار اسیدی است و از نوشیدن آن در حالت رقیق نشده باید پرهیز کرد. در عوض، چند قاشق چایخوری سرکه سیب را می توانید به یک لیوان آب اضافه کنید.

نوشیدن سرکه سیب رقیق نشده در بلند مدت می تواند مینای دندان ها که پوشش محافظ آنها هستند را از بین ببرد. شستشوی دهان با آب پس از نوشیدن سرکه سیب می تواند در محدود کردن آسیب به مینای دندان ها نقش داشته باشد.

ممکن است به افراد مبتلا به دیابت یا گاستروپارسیس پرهیز از مصرف سرکه سیب توصیه شود. گاستروپارسیس اختلالی است که اجازه تخلیه محتوای معده به روده در بازه زمانی که باید این کار صورت بگیرد را نمی دهد.

سرکه سیب ممکن است با برخی داروهای تجویزی نیز تداخل ایجاد کند. اگر دارو مصرف می کنید، پیش از استفاده از سرکه سیب بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

سرکه سیب به شکل قرص نیز در فروشگاه های آنلاین در دسترس است، اما این محصولات به روش مشابه با محصولاتی که در داروخانه ها به فروش می رسند تهیه نمی شوند. قرص های سرکه سیب ممکن است از نظر قدرت یا اسیدیته متفاوت باشند، از این رو پیش از خرید باید جانب احتیاط را رعایت کرد.


درمان اسهال به روش های دیگر

اسهال به طور معمول به درمان خاصی نیاز ندارد و خود بخود برطرف می شود، اما این روند ممکن است برای بزرگسالان دو تا چهار روز طول بکشد. طی این مدت نوشیدن مایعات فراوان ضروری است، زیرا ابتلا به اسهال موجب کم آبی بدن می شود.

زمانی که احساس می کنید می توانید غذا بخورید باید این کار را انجام دهید و این روند را با مصرف مواد غذایی نرم، مانند موز یا برنج، آغاز کنید.

از دیگر علائم اسهال می توان به گرفتگی های معده، و دمای بالا اشاره کرد. برای برطرف کردن این علائم می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه، مانند ایبروپروفن، استفاده کند.

داروهای ضد اسهال نیز در بازار وجود دارند که مدت و شدت علائم را کاهش می دهند، اما به طور کامل نمی توانند این شرایط را متوقف کنند.

محلول های آبرسان بدون نسخه نیز در بازار وجود دارند که به درمان کم آبی ناشی از اسهال کمک می کنند. این محصولات از قند، نمک، و مواد معدنی محلول در آب تهیه می شوند. این روش به طور معمول برای کودکان مناسب نیست.

نوزادان مبتلا به اسهال می توانند خیلی سریع با کم آبی بدن مواجه شوند، از این رو باید به طور منظم و در مقادیر کم به آنها آب داده شود. اگر آنها علائم کم آبی بدن، مانند کاهش دفع ادرار، را نشان می دهند ممکن است به توجه پزشکی نیاز داشته باشند.

افرادی که با شرایط زیر مواجه هستند باید کمک پزشکی دریافت کنند:

  • بیش از پنج روز است که به اسهال مبتلا هستند.

  • تمایلی به غذا خوردن ندارند و وزن از دست می دهند.

  • به شدت احساس بیماری کرده یا اغلب استفراغ می کنند.

  • در مدفوع آنها خون دیده می شود یا مدفوع تیره و بدبو است.

  • اخیرا در بیمارستان بستری بوده اند.

اسهال معمولا به واسطه یک عفونت رخ می دهد که به معنای قابلیت انتقال آن به افراد دیگر است. برای پیشگیری از انتقال عفونت می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • پس از اجابت مزاج دست های خود را به خوبی شستشو دهید.

  • توالت را تمیز نگه دارید.

  • ملحفه یا حوله ها را در دمای بالا شستشو دهید.

  • از به اشتراک گذاشتن اسباب و لوازم مربوط به غذا خوردن پرهیز کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مصرف سرکه سیب برای چه کسانی ممنوع است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاغری با سرکه سیب تنها در یک هفته + فواید سرکه سیب



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com