خواص سنبل الطیب، از درمان بیخوابی تا رفع بیش فعالی
سنبل الطیب یکی از داروهای گیاهی است که معمولا به عنوان یک داروی گیاهی آرام بخش شناخته شده است، در اینجا به سایر خواص آن اشاره می شود

سنبل الطیب و خواص فوق العاده آن

 سنبل الطیب یک گیاه علفی است و در جنگل‌های کم درخت و حاشیه جویبار‌ها رشد می‌کند. ارتفاع این گیاه خودرو به ۲ متر می‌رسد. به دلیل علاقه‌ای که گربه به رایحه آن دارد به نام علف گربه هم شناخته می‌شود. در طب سنتی ریشه  وگیاه سنبل الطیب برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.


درمان بی خوابی

نقش سنبل الطیب در درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب توسط تحقیقات علمی ثابت شده است. نتایج یک تحقیق علمی روی افرادی که از مشکل بی خوابی رنج می‌برند نشان می دهد که مصرف سنبل الطیب زمان به خواب رفتن در این افراد را به نصف کاهش می‌دهد. 


کاهش استرس و اضطراب

یکی از مشهورترین خواص سنبل الطیب کاهش استرس و اضطراب است. این گیاه دارویی دارای ترکیبات شیمیایی به نام والپوتریات است که به تولید هورمون سروتونین در بدن کمک می‌کند. هورمون سروتونین به عنوان هورمون شادی بخش شناخته می‌شود و کمبود آن با علایمی مانند استرس و افسردگی همراه است. برای درمان استرس و اضطراب می‌توانید آن را مطابق با یکی از روش‌های زیر مصرف کنید.

برای تهیه دمنوش یک قاشق چای خوری ریشه خشک شده سنبل الطیب را داخل قوری بریزید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

بیشتر بدانید : برای کاهش استرس این دمنوش های گیاهی را بخورید


درمان بیش فعالی در کودکان و بزرگ سالان

اختلال بیش فعالی (ADHD) با علایمی مانند جنب و جوش زیاد، پرحرفی، نداشتن تمرکز و عصبی و حساس بودن همراه است. سنبل الطیب محرک‌هایی را که عامل بیش فعالی هستند کاهش می‌دهد و نقش موثری در بهبود تمرکز و کاهش علایم بیش فعالی دارد. 

توجه داشته باشید مصرف این گیاه دارویی برای درمان بیش فعالی کودکان بدون مشورت با پزشک، همچنین برای کودکان زیر پنج سال توصیه نمی شود. استفاده از سنبل الطیب به مدت سه هفته به درمان بیش فعالی کمک می‌کند.


بیشتر بدانید : 10 توصیه برای کاهش استرس

بیشتر بدانید : کاهش سریع استرس با چند روش ساده و مهم

بیشتر بدانید : دمنوش های گیاهی که از هر قرص خواب آوری بهتر هستند!

بیشتر بدانید : دمنوش هایی که برای درمان گلو درد معجزه می کند


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com