نوبرانه‌های بهاری از چغاله‌بادام گرفته تا گوجه‌سبز، یكی از پرطرفدارترین میوه‌هایی هستند كه كوچك و بزرگ از تناول آنها لذت می‌برند.
 
سكینه شب‌بیدار ، كارشناس ارشد تغذیه در خصوص این میوه می‌گوید: گوجه‌سبز میوه‌ای آبدار و خوشمزه است كه منشأ آن از قاره آسیا بوده اما هم‌اكنون در قاره‌های دیگر هم گسترش یافته است.
وی با اشاره به این كه مزه ترش این میوه می‌تواند در یك روز گرم تابستانی احساس شادابی به فرد ببخشد، یادآور می‌شود، تركیبات سودمندی در این میوه وجود دارد كه از آن جمله می‌توان به فیبر رژیمی اشاره كرد كه در فرد باعث بهبود سیستم گوارشی می‌شود.
این كارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان می‌كند: تازه این میوه منبع خوبی از ویتامین C است كه نقش آنتی‌اكسیدانی دارد. حتی خشك شده این میوه نیز دارای فیتونوترینت‌هایی است كه كاركرد آنتی‌اكسیدانی دارند.
وی با عنوان این كه دارا بودن این مواد مغذی ، به این میوه ویژگی‌های منحصربه‌فردی داده است ، می‌افزاید: غنی بودن از مواد مغذی با قابلیت آنتی‌اكسیدانی ، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم كرده و با التهاب و رادیكال‌های آزاد مخرب مقابله می‌كند و از این رو موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.
شب‌بیدار با بیان این‌كه گوجه ‌سبز منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B است، اذعان می‌كند: ویتامین‌های گروه B باعث كاهش استرس و افسردگی می‌شود، سلامت پوست و اعصاب را به همراه می‌آورد و در متابولیسم طبیعی كربوهیدرات، چربی و پروتئین نقش مثبتی دارد.
این كارشناس ارشد تغذیه می‌گوید: گوجه سبز غنی از پتاسیم و فلوراید است و بجز اثر اعجاب‌انگیز پتاسیم بر فشارخون، این ماده معدنی در انقباض طبیعی عضله، فعالیت الكتریكی طبیعی در قلب و انتقال سریع تكانه‌های عصبی در بدن نیز تاثیر دارد.
افراد معمولا از این میوه به عنوان تنقلات استفاده می‌كنند، به همین دلیل باید توجه داشت مصرف زیاد این میوه با وجود مزایایی كه دارد، می‌تواند موجب نفخ شود.
به گفته شب‌‌بیدار، بسیاری از افراد سرد بودن این میوه را موجب عوارضی از قبیل دل به هم خوردگی، تهوع، اسهال، سردرد و دل‌درد می‌دانند، در صورتی كه گرد و غبار نشسته بر این میوه حاوی بسیاری از میكروب‌هاست كه موجب چنین عوارضی می‌شود.
وی ارزش غذایی این میوه را در هر 100 گرم، دارای 47 كیلوكالری انرژی ، بیش از 11 گرم كربوهیدرات، 7‌/‌0 گرم پروتئین، 28‌/‌0 گرم چربی كل و بیش از یك گرم فیبر رژیمی ذكر كرده و درباره ویتامین‌های این میوه می‌افزاید: گوجه‌سبز دارای 5 میكروگرم فولات، 417‌/‌0 میلی‌گرم ویتامین3‌B ، 135‌/‌0 میلی‌گرم ویتامین5‌B و 29‌0/‌0 میلی‌گرم ویتامین6‌B است كه البته ویتامین‌های‌B1،B2، C، A، E، K، كلسیم، منیزیم، آهن، مس، فسفر، روی، سدیم و پتاسیم آن را نیز نباید فراموش كرد.
شب‌بیدار تصریح می‌كند: باید توجه داشت كه گوجه‌سبز حاوی اگزالیك اسید است كه به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد و می‌تواند كریستاله شود و گاهی سنگ‌های اگزالات در مجاری ادراری تشكیل‌ دهد. بنابراین دریافت كافی آب به منظور بیرون دادن كافی ادرار لازم است و به افرادی كه سنگ مجاری ادراری از نوع اگزالات دارند، توصیه می‌شود مقدار كمتری از این میوه را مصرف كنند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 خواص کرفس
خواص رازیانه
خواص کشمش
خواص ماست !!
خواص غذایی و سلامتی کاهو