پاپایا مزه‌ای شیرین و رنگی زرد دارد و منبعی غنی از آنتی اکسیدانهایی مانند کاروتن، ‌ویتامین C، فلانوئید، ویتامینهایB، فولات و....
 

هیچ جای تعجبی نیست که کریستوفر کلمبوس، پاپایا را با آن طعم شیرین و درونی نرم و شبیه به کره، میوه‌ای برای فرشتگان نامیده است. زمانی پاپایا میوه‌ای نایاب و عجیب بود اما امروزه در اکثر کشورهای دنیا مانند برزیل، مکزیک هند ،اندونزی،زئیر و امریکا یافت می‌شود.

پاپایا میوه‌ای گرد و یا شبیه به گلابی است و گاهی طولی به اندازه 20 اینچ دارد. گوشت پاپایا نارنجی پر رنگ با ته رنگی زرد و یا صورتی می‌باشد.

در حفره درون پاپایا ،دانه‌هایی سیاه،‌گرد و ژله مانند وجود دارد. دانه‌های پاپایا قابل خوردن است، اگرچه مزه آن گاهی تلخ می‌باشد. میوه پاپایا مانند همه قسمتهای پاپایا حاوی پاپین، آنزیمی کمک کننده به هضم غذا، می‌باشد. این آنزیم،‌خصوصاً در زمانی که پاپایا رسیده نشده است، بیشتر است. از پاپین برای تهیه بعضی از آدامسها استفاده میگردد.

فوایدپاپایا:

پاپایا مزه‌ای شیرین و رنگی زرد دارد و منبعی غنی از آنتی اکسیدانهایی مانند کاروتن، ‌ویتامین C، فلانوئید، ویتامینهایB، فولات و اسید پانتوتنیک و همچنین مواد معدنی نظیر پتاسیم،‌ منیزیم و فیبر می‌باشد. هر دو این گروه تغذیه‌ای،‌ سلامت سیستم قلبی ـ عروقی را تقویت می‌کند و همچنین از ابتلاء ‌به سرطان روده جلوگیری می‌نماید. بعلاوه پاپایا حاوی، پاپین، آنزیمی برای هضم،‌درمان آسیب‌هایی که در ورزش بوجود می‌آید و آلرژی می‌باشد.

 
مواد موجود در 100 گرم پاپایا 
ویتامین C 187.87 میلی گرم
فولات 115.52 میکروگرم
پتاسیم    781.28   میلی گرم
فیبر   5.47 گرم
ویتامین A  863.36 واحد
ویتامین E        3.40 میلی گرم
ویتامین K        7.90 میکروگرم
 
 

حفاظت در مقابل بیماریهای قلبی

پاپایا میوه‌ای است که بسیار برای حفاظت در مقابل گرفتگی رگها و بیماریهای قلبی در افراد دیابتی مفید است. پاپایاسرشار از ویتامینC، ویتامینE  و ویتامین A، که هر سه آنتی اکسیدانهایی قوی هستند، می‌باشد. این مواد مغذی از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌نماید زیرا هنگامیکه کلسترول اکسید شود،‌می‌تواند به دیواره‌های رگهای خونی بچسبد و باعث حمله قلبی و یا سکته شود.

همچنین پاپایا منبعی از فیبر است که باعث کاهش کلسترول بالا می‌گردد. فولیک اسید نیز درپاپایا یافت می‌شود که برای تبدیل ماده‌ای به نام هموسستئین به اسیدهایی بی‌خطر از خانواده آمینو اسید به نامهای سستئین و یا میتونین نیاز است. زیرا هموسستئین تغییر نیافته در صورت زیاد شدن می‌تواند بصورت مستقیم دیواره‌ رگهای خونی را تخریب نماید و می‌تواند عاملی برای سکته و یا حمله قلبی باشد.

تقویت دستگاه گوارش
مواد مغذی که در پاپایایافت می‌شود برای جلوگیری نمودن از ابتلاء به سرطان روده نیز مفید می‌باشند. فیبر موجود درپاپایا به سمهای موجود در روده(که باعث ابتلاء به سرطان روده می‌شود) می‌چسبد و آنها را از سلولهای روده خارج می‌کنند. همچنین موادی نظیر فولات،‌ ویتامین C، بتاکاروتن و ویتامین E نیز به کاهش ابتلاء به سرطان روده کمک می‌نمایند.

تاثیرات ضد التهابی

پاپایا حاوی آنزیمهایی پروتئینی برای هضم می‌باشد که شامل پاپین و ‌چیمپو‌‌پاپین (Chympopapin) است. این آنزیمها به کاهش التهاب ها کمک می‌کند و درمان سوختگیها را سرعت می‌بخشد. بعلاوه، آنتی اکسیدانهایی نظیر ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن نیز به کاهش التهاب ها کمک می‌نمایند. بنابراین می‌توان متوجه شد که چرا افرادی که از بیماریهایی که بوسیله التهاب ایجاد می‌گردد، مانند آسم و آرتروز استخوانی، رنج میبرند با مصرف این مواد بیماری آنها کاهش می‌یابد.

حفاظت از سیستم ایمنی

ویتامین C و ویتامین A که بوسیله بدن از بتاکاروتن موجود در پاپایا ساخته می‌شود، برای سلامت سیستم ایمنی و همچنین عملکرد آن مورد نیاز است. بنابراین پاپایامیوه‌ای مفید برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهایی مانند عفونت گوش، سرماخوردگی و آنفولانزا می‌باشد.

از دیگر فواید پاپایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

* حفاظت از کم‌سویی چشم(ARMD)

*  حفاظت در مقابل آرتروز(ورم مفاصل)

*  تقویت سلامتی ریه

چه نوع پاپایایی انتخاب نماییم و چگونه نگهداری کنیم

اگر پاپایایی که می‌خواهید انتخاب کنید برای مصرف همان روز است، باید پاپایایی انتخاب کنید که پوست آن نارنجی متمایل به قرمز و صاف باشد.

پاپایا‌هایی که پوستی زرد رنگ دارند، باید چند روز بمانند تا رسیده شوند. پاپایاهای سبز و سفت را فقط در صورتی که می خواهید برای سالاد از آنها استفاده کنید، خریداری نمایید.

پاپایا‌های زردرنگ را می‌توان درون دمای معمولی اتاق نگهداری نمود تا رسیده شوند و اگر مایلید که فرایند رسیده‌شدن زودتر انجام گیرد می‌توانید پاپایا‌ها را در کیسه‌ای در کنار موز قرار دهید. اما پاپایا‌های رسیده باید در یخچال نگهداری شوند و طی یک تا دو روز مصرف شوند.

 

 تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری
اختصاصی سیمرغ  www.seemorgh.com/health