انجیر میوه‌ای است كه هر دو حالت خشك و تازه آن مفید و مغذی است.


 با وجود این‌كه انجیر خشك در تمام طول سال در دسترس است، اما خیلی‌ها معتقدند جای طعم خوش و منحصربفرد انجیر تازه را نمی‌گیرد.در كنار طعم لذیذ و لذتبخش، انجیر فواید بی‌شماری هم دارد كه اطلاع از آنها مفید خواهد بود.

انجیر سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فیبر است. حاوی مقدار خوبی پتاسیم، آهن، مس و منگنز، كلسیم و فسفر و ویتامین‌های A و B1 و B2 است.

انجیر در درمان و بهبود یبوست، سوء‌هاضمه، سرفه، برونشیت و آسم كاربرد دارد. مصرف این میوه پس از ابتلا به بیماری، به افزایش وزن نیز كمك می‌كند. انجیر در مواردی از اختلالات تنفسی مانند سیاه سرفه و آسم نیز مفید است. همچنین انجیر برای بهبود مشكلاتی نظیر تب، گوش درد و ورم چركی كاربرد دارد و برای كمك به كبد هم عالی است.
 
كاهش فشار خون
انجیر منبع خوبی از پتاسیم است و پتاسیم نیز عنصری است كه به كنترل فشار خون كمك می‌كند. كمبود پتاسیم بخصوص زمانی كه با افزایش مصرف سدیم همراه باشد، می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود.
راهی شیرین برای كاهش وزن
انجیر منبع بسیار خوبی از فیبر غذایی است. شاید بدانید كه مواد غذایی حاوی فیبر نقش موثر و مفیدی در مدیریت و كنترل وزن ایفا می‌كنند. فیبر گرسنگی را به تاخیر می‌اندازد و از این‌رو در رژیم‌های كاهش وزن جایگاه ویژه‌ای دارد. البته به آن شرط كه در خوردن سایر مواد غذایی نیز از حد تعادل خارج نشویم
افزایش تراكم استخوان
شاید موجب تعجب شما شود، اگر بدانید انجیر منبع خوبی از كلسیم است. علاوه بر این، پتاسیم موجود در انجیر دفع ادراری كلسیم را نیز كاهش می‌دهد. پس انجیر یكی از بهترین مواد غذایی برای افزایش تراكم استخوان می‌باشد.
 
درمان یبوست
پزشكان در گذشته یبوست را ام‌الامراض یا مادر بیماری‌ها نامیده‌اند. پس اهمیت پیشگیری و درمان آن مشخص است. بهترین داروی آزمایش شده و خوش طعم در این زمینه انجیر است. فیبر موجود در انجیر به عملكرد سالم روده كمك می‌كند؛ این عمل مانع بروز یبوست می‌شود.

همچنین مصرف انجیر در روزهای گرم تابستان می‌تواند تشنگی را كاهش دهد. از انجیر خشك نیز به عنوان میان‌وعده‌ای انرژی بخش استفاده می‌شود.

شرایط انتخاب و نگهداری

پوست انجیر تازه بسیار نرم است و از این‌رو یكی از میوه‌هایی است كه به راحتی و در حمل و نقل و هنگام نگهداری خراب می‌شود، پس مهم است دقت كنیم كه خیلی هم زودتر از مصرف این میوه را خریداری نكنیم، حداكثر یك یا 2 روز زودتر. همچنین برای بهره بردن از فواید آن سعی كنید انجیرهای تازه و رسیده را انتخاب كنید.

بوی انجیر نیز راه خوبی برای درك تازگی آن خواهد بود. انجیر نباید بوی ترشیدگی بدهد. در ضمن
مصرف بیش از حد انجیر ممكن است موجب بروز اسهال ‌شود كه باید دقت نمود. همچنین انجیر خشك حاوی مقدار زیادی قند است كه می‌تواند برای دندان‌ها مشكلاتی را ایجاد كند. پس تعادل در مصرف نیز نباید فراموش شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
خواص آناناس
خواص میوه ها با توجه به رنگ شان!!
خواص درمانی عناب
خواص هلو
خواص هندوانه