رنگهای شفاف فلفل دلمه‌ای صرف نظر از سبز، زرد و یا قرمز بودن آن منبعی غنی از بهترین مواد مغزی می‌باشد. فلفل دلمه‌ای منبعی....

 

ترکیب مزه خوب و ترد بودن و همچنین شکل زیبا و تنوع در رنگهای آن( سبز، زرد، قرمز، نارنجی، بنفش و قهوه‌ای تا سیاه) فلفل دلمه‌ای را به گیاهی جهانی تبدیل نموده است. اگر چه فلفل دلمه‌ای را در تمام فصول می‌توان خریداری نمود، اما بهترین طعم را در ماههای مرداد و مهر می‌توان تجربه نمود.

فلفل دلمه‌ای در اندازه‌هایی حدود 5 تا 11 سانتیمتر یافت می‌شود و قطر آن حدود 5 تا 17 سانتیمتر می‌باشد. درون پوسته کلفت آن، محفظه‌ای خالی وجود دارد که مغزی اسفنجی و خوردنی دارد و دانه‌هایی سفید رنگ بر روی آن قرار دارد. طعم فلفل دلمه‌ای برخلاف نام آن تند نیست که بدلیل نبود ماده کپساسین است که عامل طعم تند دیگر فلفلها می‌باشد.

فواید فلفل دلمه‌ای

حفاظی رنگی در مقابل رادیکالهای آزاد

آیا مایلید که زندگی سالمی داشته باشید؟ رنگهای شفاف فلفل دلمه‌ای صرف نظر از سبز، زرد و یا قرمز بودن آن منبعی غنی از بهترین مواد مغزی می‌باشد. فلفل دلمه‌ای منبعی غنی از ویتامن A و ویتامین C می‌باشد که هر دوی آنها آنتی اکسیدانهایی قوی می‌باشند. هر دو این آنتی اکسیدانها بر روی رادیکالهای آزاد تاثیر می‌گذارند ( رادیکالهای آزاد اثر تخریبی بر روی سلولها دارند). رادیکالهای آزاد بازیگران اصلی در جمع کردن کلسترول در رگها می‌باشند که باعث گرفتگی رگها و بیماریهای قلبی، تخریب عصب و رگها در (بیماران دیابتی، کسانی که آب‌مروارید دارند و افرادی که دارای درد مفاصل، آرتروز و همچنین آسم می‌باشند) می‌شوند. 

فلفل دلمه‌ای با تشکیل این دو ماده می‌تواند بر روی رادیکالهای آزاد تاثیر بگذارد و باعث کاهش ریسک ابتلاء به این بیماریها شود.

 
مواد موجود در 100 گرم فلفل دلمه‌ای
 
تریپتوفان 0.01 گرم
ویتامین B1   0.06 میلی گرم
ویتامین A      5244.00 واحد
ویتامین C   174.80 میلی گرم
ویتامین B6      0.23 میلی گرم
فیبر 1.84   گرم
مس 0.06  میلی گرم
ویتامین E 0.63   میلی گرم
ویتامین K  4.51    میکروگرم
منگنز 0.11 میلی گرم
فولات 20.24    میکروگرم
پتاسیم 162.84   میلی گرم
 
 

کاهش ابتلاء به بیماری قلبی ـ عروقی

فلفل دلمه‌ای حاوی ویتامین B6 و فولیک اسید می‌باشد که در گرفتگی رگها و بیماری قلبی در افراد دیابتی تاثیر می‌گذارد. هر دوی این ویتامینها که از خانواده ویتامینهای B می‌باشند باعث کاهش هموسستئین می‌شوند. (‌ماده‌ای که در فرایند بیوشیمی بکار می‌رود) هموسستئین بالا باعث تخریب رگهای خونی می‌شوند و باعث افزایش حمله قلبی و سکته می‌گردد. با تهیه ویتامینهایی که هموسستئین را به مولکولهای مورد نیاز تبدیل می‌کنند فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند کلسترول را که عامل دیگری برای ابتلاء به حمله قلبی و سکته می‌باشد، کاهش می‌دهد.

تقویت سلامتی

فلفل قرمز یکی از اندک غذاهایی است که حاوی لیکوپن می‌باشند. لیکوپن کاروتنوئیدی است که مصرف آن رابطه‌ای عکس با سرطانهایی نظیر، سرطان پروستات،‌مثانه و پانکراس دارد. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که از غذاهایی با لیکوپن کمتر استفاده می‌نمایند بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان می‌باشند.

افرادی که نگران مبتلاء شدن به سرطان روده می‌باشند، فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند در کاهش عوامل مبتلاء شدن به سرطان روده کمک نماید.

سلامت ششها

اگر شخصی هستید که سیگار می‌کشید و یا یکی از نزدیکان شما سیگار می‌کشد می‌توانید از موادی که حاوی ویتامین A به مقدار فراوان می‌باشد، موادی مانند فلفل دلمه‌ای، استفاده نمایید.

سلامت بینایی

فلفل دلمه‌ای، می‌تواند در مقابل بیماری آب مروارید،‌از چشمها محافظت نماید که تحقیقات نشان داده‌اند این عملکرد ممکن است بدلیل وجود ویتامین C و بتاکاروتن موجود در فلفل دلمه‌ای باشد.

چگونه فلفل دلمه‌ای را انتخاب کنیم و چگونه آنها را نگهداری نماییم.

 فلفل‌هایی را انتخاب کنید که رنگ پررنگی داشته باشد،‌ سفت باشد و هیچ زدگی، ضربه و یا کبود شدگی نداشته باشند. ساقه آنها باید سبز و تازه باشد. فلفل دلمه‌ها باید نسبت به سایزشان سنگین تر باشند. فلفل دلمه‌ای را باید نشسته در یخچال نگهداری نمایید و در آن صورت  برای یک هفته می‌توان آن را نگهداری نمود.

 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری
 
اختصاصی سیمرغ  www.seemorgh.com/health