گزنه گیاهی است كه در ویرانه ها ، باغ ها و نقاط مرطوب كه چهارپایان از آن عبور می كنند به صورت خودرو می روید و از دوران كهن تاكنون برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است.

به گزارش ایرنا ، گزنه از دوران ماقبل تاریخ نیز وجود داشته و مردم آن زمان از آن برای تغذیه استفاده می‌كرده و از خواص درمانی آن اطلاع داشته اند. جالینوس حكیم كه در قرن دوم میلادی زندگی می ‌كرد آن را برای رفع سرماخوردگی و بیماریهای دستگاه تنفسی تجویز می كرد.

ساقه این گیاه علفی و چند ساله چهار گوش است و به طور قائم تا ارتفاع یك متر بالا می‌رود. این گیاه در ویرانه ها ، ‌باغ ها و نقاط مرطوب كه چهارپایان از آن عبور می‌كنند به حالت خودرو می‌روید ، ریشه این گیاه خزنده است و در ناحیه‌ای كه سبز می‌شود كم‌كم تمام منطقه را فرا می‌گیرد.

ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی شكل پوشانده كه در صورت لمس كردن ساقه به دست می‌چسبد و پوست را می‌گزد كه تولید خارش و سوزش می‌كند و شاید به همین دلیل آنرا گزنه نامیده‌اند.

تخم آن نرم ، ریز و تیره رنگ و مانند تخم كتان است، قسمت مورد استفاده این گیاه برگ های تازه ، ریشه ، شیره و دانه آن است.

تركیبات شیمیایی
گزنه دارای تانن ، لسیتین ،‌ اسید فرمیك ، نیترات پتاسیم و كلسیم است، تركیبات آهن دارد و دارای ویتامین c و نوعی گلوكوزید است كه پوست را قرمز می‌كند، از سرشاخه‌های این گیاه ماده قرمز رنگی به نام اورتی‌سین استخراج می‌شود.

خواص دارویی
گزنه ، مو را تقویت می كند و از ریزش موی سر جلوگیری می‌نماید و حتی در بعضی از موارد موی سر دوباره می‌روید. برای استفاده از این خاصیت 6 گرم سر شاخه‌ها و برگ ها و ریشه گزنه را به تنهایی و یا با 30 گرم چای كوهی در یك لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد، شبها مقداری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشویید.

برای براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با چای گزنه ماساژ دهید، بدین منظور یك قاشق چایخوری برگ گزنه خشك را در یك لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید بماند،‌ ماساژ دادن با این چای ، شوره سر را برطرف می‌كند.

دستگاه هاضمه را تقویت می‌كند ، ادرار را زیاد می‌كند ، برای درمان بیماری قند مفید است بدین منظور یك فنجان چای گزنه را سه بار در روز میل كنید ، ترشح شیر را در زنان شیرده زیاد می‌كند ، اخلاط خونی و بیماریهای پوستی را برطرف می‌كند و دانه گزنه برای باز كردن عادت ماهیانه كاربرد دارد.

در درمان كم‌خونی موثر است و تعداد گلبول های قرمز را زیاد می‌كند ، اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه آنرا برطرف می‌كند ، عرق‌آور ، پاك كننده اخلاط سینه ، ریه و معده است ، نیروی جنسی را تقویت و گرفتگی های كبدی را رفع می‌كند.

برای از بین بردن زگیل ، ضماد برگ های تازه آنرا روی زگیل بمالید ، برای پاك كردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه ، برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم كنید و بنوشید.

برای التیام زخم ها و زخم های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده كنید ، برای برطرف كردن كهیر از جوشانده گزنه به مقدار سه فنجان در روز بنوشید ، درد نقرس را كاهش می‌دهد.

همچنین برای برطرف كردن ناراحتیهای زنانه قبل از عادت ماهیانه از چای گزنه استفاده كنید ، ناراحتی های كلیه را برطرف می‌كند ، ضماد آن درد عضلانی را تسكین می دهد ، كرم معده و روده را می‌كشد ، درمان كننده بواسیر است و برای برطرف كردن درد رماتیسم ، برگهای تازه آنرا روی پوست بمالید.

طرز استفاده
دم كرده گزنه:
مقدار 40 گرم برگ گزنه را در یك لیتر آبجوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم كنید، مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذا است.

جوشانده گزنه:
مقدار 30 گرم گزنه را در یك لیتر آب ریخته و به مدت 10 دقیقه آن را بجوشانید، این جوشانده برای تصفیه خون مفید است ، مقدار مصرف آن یك فنجان بین غذاها در روز است.

مضرات
گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممكن است برای روده‌ها و كلیه‌ها مضر باشد بنابراین بهتر است با صمغ عربی و كتیرا خورده شود.

مقدار مصرف بیش از 10 گرم در روز ممكن است باعث بند آمدن ادرار شود، زنان باردار و كودكان باید از مصرف آن خوداری كنند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع irna.ir  
 
مطالب پیشنهادی :
 گیاهان التیام بخش
گیاهی موثر در رفع چین و چروک صورت
کبدی سالم با مصرف گیاه دارویی!!
گیاه خارمریم و درمان بیماریها
رابطه ی بین گیاه اسطوخودوس و زایمان