حتما اینجا و آنجا خوانده‌اید كه پرخوری عصبی كه تحت استرس اتفاق می‌افتد چیز بدی است و منجر‌به اضافه‌وزن می‌شود...


 حالا زمانی است كه آن را فراموش كنید، چون اگر شما غذاهای درست را داخل بشقاب بگذارید و وقتی عصبی هستید آن‌ها را بجوید اعصاب‌تان آرام می‌شود. این خبر خوبی است زیرا استرس زیاد در درازمدت خطر فشار خون، بیماری قلبی و چاقی را افزایش می‌دهددر ضمن یادتان باشد كه، چون استرس زیاد تمایل به بچه‌دار شدن را كاهش می‌دهد.

این غذاها معرفی خواهیم كرد، استرس را كاهش داده و می‌توانند آسیب‌های ناشی از استرس مزمن كه به بدن وارد شده را كاهش دهند. بنابراین وقتی عصبی هستید از این غذاها بخورید.

روز را با آرامش شروع كنید

    صبح

صبحانه: 2 عدد نان جو همراه بادام خام، گردو، توت خشك و مقداری شیر كم چرب؛ همه اینها را با یك لیوان آب پرتقال بخورید.

میان‌وعده صبحگاهی: پاپ‌كورن بخورید تا نیاز بدن‌تان از خوردن غذای شور تامین شده و در عین حال كاملا سیر شوید.

    بادام

وقتی كاملا ترمز بریده‌اید بروید سراغ یك مشت بادام. بادام مملو از ویتامین E است؛ آنتی‌اكسیدانی كه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. بادام حاوی ویتامین‌های گروه B نیز هست كه كمك می‌كند بدن در شرایط ناخوشایند بتواند خود را جمع‌و‌جور كند. یك چهارم فنجان بادام نیاز روزانه شما به این مواد را برطرف می‌كند. یك راه ساده دیگر خوردن كره بادام به‌جای كره بادام زمینی در روزهای سخت است.

جایگزین‌های بادام/ پسته یا گردو

پسته خام یا گردو گزینه‌های مناسبی برای جایگزینی بادام هستند. هر 2 اینها كمك می‌كنند تا قلب شما در شرایط پرفشار، فشار مضاعفی را متحمل نشود. متخصصان قلب معتقدند وارد شدن استرس بلافاصله باعث واكنش سریع قلبی عروقی می‌شود كه از آن با عنوان فرار یا پرواز یاد می‌شود. وقتی استرس به بدن وارد می‌شود هورمون آدرنالین فشار خون را افزایش می‌دهد تا انرژی مضاعفی را برای بدن فراهم كند.

بنابراین شما برای دویدن به سرعت برق‌و‌باد، انرژی كافی در اختیار خواهید داشت. ولی چون ما به ندرت در چنین شرایطی قرار می‌گیریم(كه واقعا نیاز به دویدن و پریدن داشته باشیم) پس بهترین كار جلوگیری از وارد شدن این فشار به قلب است.نتایج مطالعه‌ای كه در سال 2007 در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام گرفته، نشان می‌دهد خوردن 45 گرم (تقریبا یك مشت) پسته در روز فشار خون را كاهش می‌دهد؛ بنابراین قلب شما نیازی به اضافه‌كاری نخواهد داشت. محققان دریافته‌اند گردو نیز فشار خون را كاهش می‌دهد(چه در شرایط استراحت چه در شرایط استرس)؛ می‌توانید 30 گرم گردو را با سالاد یا نان جو و پنیر بخورید.

بستنی ضد اضطراب و ضد فشار خون/آووكادو

دفعه بعد كه دچار استرس شدید و هوس خوردن یك چیز چرب كردید به‌جای بستنی با آووكادو گرسنگی و ولع خود را به غذا تسكین دهید. آووكادو علاوه‌بر رفع گرسنگی، به‌دلیل محتوای بالای چربی تك رشته‌ای غیراشباع و پتاسیم می‌تواند باعث كاهش فشار خون شود. یكی از بهترین راه‌ها برای كاهش فشار خون بالا خوردن مقدار كافی پتاسیم است.

خوردن نصف یك آووكادو، 500 میلی‌گرم پتاسیم به بدن می‌رساند كه این مقدار بیشتر از مقدار پتاسیمی است كه از خوردن یك موز متوسط وارد بدن می‌شود. می‌توانید با آووكادو یك درسینگ خوشمزه درست كنید. یك آووكادو متوسط را با 2قاشق غذاخوری آب لیمو و فلفل قرمز به حالت پوره در آورید و نوش جان كنید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
میوه های فیبر دار بخورید!
آیا می دانید فیبر شما را لاغر میکند؟چه خوراکیهایی فیبر دارند؟
فیبر عمر شما را طولانی می کند!
سودمندی فیبر در كاهش عوارض بارداری
آیا مصرف فیبر از چاقی جلوگیری می کند؟