آشپزی با باربکیو به سلامتی افراد صدمه ای نمی‌زند، این جمله نتیجه گیری ای است که از سوی متخصصان آژانس ملی سلامت فرانسه اعلام شده است.

 

 این شیوۀ پخت و پز که متهم به ایجاد سرطان بود، به شرط به کارگیری درست، حتی می‌تواند در برقراری تعادل غذایی سهیم باشد.

روش های درست آشپزی با باربکیو
در چهارچوب مطالعه ای دربارۀ تماس فرانسوی ها با هیدروکربورها، مقامات  بهداشتی فرانسه نتایج مهمی را که تا امروز همچنان معتبر هستند ارزیابی کردند، نتیجۀ این مطالعات در زیر آمده اند.

خوراکی ها را در فاصلۀ 10 سانتی متری از زغال ها قرار دهید
پختن خوراکی ها در دمای بین 300 تا 600 درجه تبدیل به هیدروکربورهای سرطان زا می‌شوند. بنابراین مهم است که خوراکی ها را بیش از حد نپزید. مطالعاتی که در این باره انجام شده اند، ثابت می‌کنند که اگر گوشت در قاصلۀ 10 سانتی متری باربکیو نگه داشته شود، هیدروکربورها به وجود نخواهند آمد. به همین ترتیب، اگر چربی ها روی زغال ها نیفتند، این مواد آلوده کننده از خوراک ما به دور خواهند ماند. بنابراین توصیه می‌شود که روی آتش را با یک لایۀ نازک از خاکستر بپوشانید.   
به عبارت دیگر، مواد خوراکی باید با گرمای زغال ها پخته شوند نه در تماس با شعلۀ آتش.

باربکیو و دی اُکسین، این رابطه نسبی است
پیش داوری هایی در رابطه با پخت و پز با باربکیو و انتشار دی اُکسین وجود دارد که این پیش داوری ها باید مورد تجدید نظر قرار بگیرند. در واقع، سوختن 2 کیلوگرم زغال، دی اکسینی معادل با سوختن 12000 سیگار آزاد می‌کند. و در مقام مقایسه، در فرانسه هر سال بر اثر سوختن زغال، 1 کیلوگرم دی اکسین تولید می‌شود که فقط چند گرم آن مربوط به باربکیوهاست.

بنابراین، انتشار این گاز وجود دارد، اما بسیار کم است.
از سوی دیگر، زمانی که این دود بلند می‌شود ما سرمان را به سوی دیگری می‌چرخانیم تا هوای داغ به صورتمان نخورد. بنابراین دریافت دی اکسین باز هم کم می‌شود.   

چه قدر می‌توانیم از باربکیو استفاده کنیم؟
استفاده از این روش آشپزی یک تا دو بار در هفته بی خطر است. اگر توصیه هایی را که در ذیل به آنها اشاره می‌کنیم، رعایت کنید، می‌توانید این تعداد دفعات را افزایش دهید. بهتر است برای حفظ سلامتی تان، هنگام استفاده از باربکیو چربی کمتری مصرف کنید. 

توجه، توری باربکیو را باید به طور مرتب تمیز کنید، حتی بعد از هر بار استفاده از آن؛ زیرا خرده های مواد غذایی که به آن چسبیده اند، هیدروکربورهای متراکم شده ای هستند که به مواد خوراکی تازه سرایت خواهند کرد.

حواستان به حوادث باربکیو باشد!
اگرچه آشپزی با باربکیو هیچ خطری برای سلامتی ندارد، اما این دستگاه می‌تواند منشأ برخی حوادث شدید و ناگوار باشد. بنابراین خیلی مواظب باشید!

همیشه تعداد افرادی که در تماس با باربکیو دچار سوختگی شده اند، بسیار زیاد و قابل توجه است. این سوختگی ها فقط به خاطر شتاب زدگی مصرف کنندگان نبوده است، گاهی اوقات برخی مدل ها، خصوصاً آنهایی که بر روی تنها یک ستون یا روی سه پایه، سوار شده اند، عامل ایجاد خطر بوده اند.
ضمناً باید یادآوری کنیم که هرگز نباید آتش باربکیوی زغالی را با هیزم سفید یا هر مادۀ قابل اشتعال دیگری تقویت کنید.

این دستگاه ها به خاطر مسمومیت زایی مونواکسید کربن، نباید داخل محل در بسته مورد استفاده قرار بگیرند.
و در نهایت بچه ها را از باربکیو دور نگه دارید.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبدچرب بروید