سبوس گندم
این ماده خوراکی منبع غنی از انواع ویتامین‌های ب است.
سبوس، پوسته سفت و هضم‌نشدنی روی دانه‌های غلات است که علاوه بر بسیاری از خواص متنوع به دلیل غیرمحلول بودن به تسهیل فرآیند گوارش غذا کمک می‌کند و در پیشگیری از یبوست موثر است.
سبوس گندم به دلیل آنکه منبع غنی از فیبر خوراکی، و انواع املاح معدنی و ویتامین‌هاست، خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده‌ای دارد.

مطالعات پزشکان دانشگاه هاروارد حاکی از آن است که دریافت مقادیر بالایی از فیبر غلات با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سندرم متابولیک مرتبط است.

این ماده خوراکی منبع غنی از انواع ویتامین‌های ب است. سبوس گندم منبع غنی از هشت ماده معدنی مهم شامل منگنز، منیزیم، سلنیوم، فسفر، آهن، پتاسیم و روی است.

جو نیز از غلات دیگری است که سبوس آن خواص فوق‌العاده‌ای دارد. سبوس جو نیز حاوی مقدار قابل توجهی فیبر خوراکی، پروتئین و سلنیوم است.

به گفته متخصصان تغذیه، یک فنجان سبوس جو پخته حاوی 5.7 گرم فیبر خوراکی است. همچنین دپارتمان کشاورزی آمریکا به افراد بزرگسال توصیه می‌کند روزانه 25 گرم فیبر خوراکی مصرف کنند. وجود فیبر خوراکی در رژیم غذایی به افزایش احساس سیری کمک کرده و در نتیجه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

مصرف فیبر خوراکی علاوه بر کاهش احتمال بروز یبوست همچنین به پایین آوردن کلسترول بد نیز کمک می‌کند. فیبر موجود در جو برای کاهش فشارخون و التهاب مفید است که می‌تواند تاثیر خوبی بر سلامت قلب داشته باشد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir


مطالب پیشنهادی:
رژيم غذايی لاغری
رژیم غذایی برای چربی خون بالا
رژیم غذایی برای كاهش استرس
تاثیر رژیم غذایی بر زخم معده
رژیم غذایی مناسب جهت بهبود باروری در مردان