ارتباط دیابت و ویتامین D
به گفته محققان 1 میلیارد نفر در جهان دارای سطوح ناكافی ویتامین D‌ در خون خود هستند.
سطوح پایین ویتامین D می‌تواند خطر وقوع دیابت را افزایش دهد.
گروهی از محققان دانشكده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد با بررسی بیش از 40 میلیون نمونه خون قبل از شروع بیماری و سپس بررسی دوباره افراد طی سال‌ها بعد دریافتند داشتن سطوح كافی ویتامین D‌ در بزرگسالان جوان ممكن است خطر شروع دیابت بزرگسالی را تا 50 درصد كاهش دهد. نتایج حاصل از این گزارش می‌افزاید افراد سالم جوان با سطوح سرمی بالاتر ویتامین D‌ نسبت به كسانی كه در سطوح سرمی پایین‌تر ویتامین D‌ بودند تنها در معرض نیمی از خطر افزایش دیابت قرار گرفتند.

براساس این گزارش محققان افزودند مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند كه كمبود ویتامین D‌ ممكن است بروز دیابت را تقویت كند. اگرچه مطالعات بیشتر به بررسی بین میزان ویتامین D‌ در دوران بارداری و یا دوران كودكی و خطر ابتلا به دیابت نوع 1 پرداخته اند اما تحقیقات دیگر در بزرگسالان جوان نیز ارتباط بین مقادیر بالای ویتامین D‌ و كاهش خطر ابتلا به ام اس را نیز بررسی كرده است و در واقع مطالعات نشان می‌دهد كه مقادیر ناكافی ویتامین D‌ در دوران بزرگسالی به طور كلی می‌تواند یك عامل خطر مهم برای بروز بیماری‌های خودایمن باشد.

به گفته محققان 1 میلیارد نفر در جهان دارای سطوح ناكافی ویتامین D‌ در خون خود هستند و این كمبود در تمام اقوام و گروه‌های سنی یافت می‌شود و در حالی كه قرار گرفتن در معرض آفتاب منبع بسیار خوبی از ویتامین D‌ است، اما كرم‌های ضد آفتاب، لباس‌ها، رنگ پوست و ماه‌های زمستانی باعث كاهش تولید ویتامین D‌ می‌شوند كه در این میان برای پیشگیری از دیابت استفاده روزانه از مكمل‌های ویتامین D‌  به افرادی كه دچار كمبود آن هستند توصیه می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : webda.ir

مطالب پیشنهادی:
پاسخ به سوالات دیابت(1)
پاسخ به سوالات دیابت(2)
20 غذایی كه دشمن دیابت هستند
اگر باردارید و دیابت دارید، بخوانید!
بهترین روش کنترل دیابت