آیا واقعا کلم برای مبتلایان به پوکی استخوان مناسب است؟
مصرف انواع کلم از جمله کلم قمری باعث تشدید بیماری‌های مربوط به تیروئید می‌شود.
دکتر محمدحسین صالحی‌سورمقی، متخصص فارماكوگنوزی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران نوشت: آیا واقعا کلم و کرفس برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان مناسب است؟»

برخی از افراد بر این باورند که مصرف گروهی از گیاهان مانند کلم یا کرفس می‌تواند به کاهش درد و بهبود پوکی استخوان کمک کند. گیاهان، املاح مختلفی مانند آهن، روی و کلسیم دارند. گروهی از گیاهان مانند خانواده اسفناج و کلم دارای مواد معدنی بیشتری نسبت به سایر سبزی‌ها هستند و مصرفشان می‌تواند به بهبود شرایط بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمک کند. البته این به معنای مصرف نکردن داروهای تجویزی و فقط اکتفا به خوردن چنین سبزی‌هایی نیست.

از طرف دیگر، مصرف انواع کلم از جمله کلم قمری باعث تشدید بیماری‌های مربوط به تیروئید می‌شود. از این رو اگر شما در کنار پوکی استخوان به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید هم مبتلا باشید، نمی‌توانید بدون توجه به این موضوع، انواع کلم را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. خانواده اسفناج هم حاوی املاح فراوان است. برخی از افراد معتقدند اگزالات موجود در اسفناج، مانع جذب کلسیم آن در بدن می‌شود اما مواد معدنی بسیار زیاد و با حجم بالای موجود در این گیاه، باعث شده است جذب آن در بدن افراد مختلف به اندازه کم یا زیادی اتفاق بیفتد اما این‌‌گونه نیست که مواد معدنی موجود در اسفناج یا هر گیاه دیگری، اصلا جذب بدن نشود.

در نهایت باید توصیه کنم به ‌جای مصرف خودسرانه انواع سبزی‌ها، ابتدا با متخصص تغذیه مشورت کنند تا از کمبودهای تغذیه‌ای که در پوکی استخوان‌ها نقش داشته‌اند، مطمئن شوند و سپس برنامه غذایی مناسبی را دنبال کنند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
چه کسانی پوکی استخوان دارند؟
هشت توصیه برای جلوگيری از پوكی استخوان
پوکی استخوان را جدی بگیریم!!
ارتباط پوکي استخوان و تغذيه مادر
این غذاها موجب پوکی استخوان می شوند