هضم غذا
به گفته یک کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، بسیاری از مشکلات گوارشی که برای افراد ایجاد می‌شود، ناشی از رعایت نکردن آداب غذا خوردن است که با رعایت چند اصل ساده، پیش و پس از خوردن غذا می‌توان آنها را رفع کرد تا روند هضم غذا بهتر انجام گیرد.

اصولی که به هضم بهتر غذا کمک می‌کند

سیده زهرا حسینی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه: ۵ دقیقه پیاده روی سبُک، پیش از شروع غذا می تواند دستگاه گوارش را برای پذیرش غذا آماده کند و عدم وجود استرس و تنش در زمان صرف غذا کمک می کند تا هضم بهتری داشته باشید.

به گفته او، قبل از خوردن غذا باید روی رنگ و بوی آن تمرکز کنیم و آن را در نور مناسب، خوب ببینیم و از خوردنش لذت ببریم. یکی از عواملی که نقش مهمی در پرخوری و به دنبال آن هضم نامناسب غذا دارد، عدم توجه به غذا در زمان خوردن آن است. میل کردن غذا در حال تماشای تلویزیون نیز از جمله عواملی محسوب می‌شود که توجه را از غذا خوردن و تمرکز ذهن بر آن را سلب می کند.

برای صرف غذا باید فرصت کافی در نظر گرفته شود. غذا را باید با سرعت کم خورد و بخوبی آن را جوید. مصرف مایعات همزمان با غذا نیز باعث رقیق شدن آنزیم های گوارشی می شود و هضم را با اختلال مواجهه می کند.

 

بهترین زمان مصرف مایعات

به توصیه او، بهترین زمان مصرف مایعات، نیم ساعت قبل از غذا و یا ۲ ساعت بعد از آن است و فقط افرادی که حرارت بدنی بالایی دارند بهتر است در انتهای غذا مقدار کمی آب بنوشند تا عطش شان برطرف شود.

 

غذا بهتر است در حجم کم و دفعات بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و مقدار مصرف آن در هر وعده باید در حدی باشد که همیشه یک سوم حجم معده، خالی از غذا بماند، زیرا با ترشح آنزیم های گوارشی و شروع عمل هضم، حجم غذا افزایش می یابد و در صورتی که غذا حجم معده را پر کرده باشد می تواند مشکلات گوارشی متعددی را به دنبال داشته باشد.

مواد غذایی به لحاظ کیفیت و ساختار با هم متفاوتند و بنابراین، زمان و شرایط هضم آنها نیز متفاوت خواهد بود. زمانی که غذاهای مختلف بخصوص در مهمانی ها با هم مورد استفاده قرار گیرند، بدن در هضم آنها دچار مشکل می‌شود و در نتیجه اختلالات گوارشی در افراد پیش می‌آید. از این رو بهتر است در هر وعده غذایی تنها از یک نوع غذا استفاده شود و حتی بین غذاهای خام مانند سالاد و سایر غذاهای پخته نیز ۲۰ دقیقه فاصله باشد.

زود خوردن شام می تواند به بهبود هضم کمک کند. حتما باید فاصله شام تا خواب حداقل ۳ ساعت در نظر گرفته شود تا در هضم غذا و همین طور خواب، اختلالی ایجاد نشود.




گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir