در مدت سرماخوردگی زینک بخوریم
مکمل زینک این روزها طرفداران بسیاری دارد. اما آیا خوردن مکمل زینک در دوران سرماخوردگی مفید است؟

در دوران سرماخوردگی چه مقدار ویتامین سی بخوریم؟

محمدرضا ارجمند متخصص طب سنتی، گفت:معمولا نشانه های سرماخوردگی یک تا سه روز پس از تماس با ویروس رخ می دهد. اولین نشانه قابل توجه، احساس درد یا خراشیدگی در گلوست و در ادامه بتدریج درد گلو کم شده، انسداد و آبریزش بینی بارزتر می شود.

گروه های سنی مختلفی همچون کودکان و سالمندان نسبت به ویروس ها حساس ترند و این قشرهای آسیب پذیر با رعایت اصول بهداشتی می توانند پاییز و زمستان خود را به سلامتی سپری کنند. کودکان به طور خاص به سرما خوردگی مستعد هستند، زیرا نسبت به اغلب ویروس های عامل سرما خوردگی هنوز مقاومت کسب نکرده اند، اما یک دستگاه ایمنی نابالغ تنها علت این آسیب پذیری کودکان نیست، آنها اغلب در شستن دست هایشان دقت کافی را ندارند، لذا به راحتی ویروس ها وارد بدنشان می شوند. هر چه سن کودک بیشتر می شود، موارد ابتلا کاهش می یابد. همچنین کودکانی که در مهدهای کودک نگهداری می شوند، بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند.

ارجمند در خصوص اینکه چه داروهایی برای سرما خوردگی وجود دارد گفت:مکمل زینک با بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بدن را نسبت به سرماخوردگی مقاوم می کند. همچنین با تحریک فعالیت آنتی‌بادی ها و سلول‌های سیستم ایمنی مانند فاگوسیت‌ها و نوتروفیل‌ها در فعال‌سازی سیستم ایمنی تاثیرگذار است. همچنین مصرف 400میلی گرم ویتامین سی به همران آب فراوان در 4 وعده می تواند تاثیر زیادی در بهبود سرماخوردگی داشته باشدمصرف میزان کمی از ویتامین سی در دوران سرماخوردگی به جلوگیری از طولانی شدن دوره سرماخوردگی کمک می کند.

به‌طور کلی دریافت ویتامین C از طریق منابع طبیعی آن نظیر میوه‌ها و سبزی ها بی‌خطر است. در اکثر افراد نیز مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین C در دوزهای مجاز آن بی‌عارضه است. میزان دوز توصیه‌شده این ویتامین 90 میلی‌گرم در روز برای مردان و 75 میلی‌گرم در روز برای زنان است. به هر حال به یاد داشته باشید دوزهای بیشتر از 2000 میلی‌گرم در روز این ویتامین برای بزرگسالان توصیه نمی‌شود.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.ir