علت ترش کردن پس از نوشیدن چای
چای جزو نوشیدنی های مورد علاقه اغلب ما ایرانی هاست. اما مصرف برخی از انواع چای باعث ریفلاکس معده می شود.

علت ترش کردن پس از نوشیدن چای

دکتر مجید انوشیروانی متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد، گفت: چای مرغوب، تقویت کننده معده و محکم کننده دهانه آن است و اگر به آن مواد آروماتیک (عطردهنده) افزوده نشود و دیردم، دبش، گس و قدری تلخ‌مزه باشد، دهانه معده را محکم کرده، از طریق افزایش تونوسیته عضلات صاف اسفنکتر تحتانی مری، جلوی ریفلاکس را می گیرد.

اگر جنس چای از همین چای‌های معطر و زوددم متداولی باشد که اغلب، طعم گس و تلخ ندارند، برعکس، نوشیدن آن می تواند موجب شل شدن دهانه معده و بروز ریفلاکس شود. بنابراین، افرادی که با مصرف چای، اصطلاحاً ترش می کنند، باید بدانند چایی که مصرف می‌کنند احتمالاً از چای های اسانسدار نامرغوب است و به دلیل رنگ دهی سریع، دم کشیدن آن کوتاه است.

دکتر انوشیروانی با اشاره به موثر بودن مدت دم کشیدن چای در عملکرد دارویی آن اظهار کرد: چای بهاره گیلان، چای سبز و حتی چای سفید هم اگر به اندازه کافی دم نکشند، ترکیبات تانن آنها آزاد نمی شود و لذا نمی تواند کمکی به تقویت معده و دهانه آن بکند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد، افزودن برخی گیاهان معطر به چای، بخصوص گل محمدی تازه و خوشبو، می تواند موجب تقویت و تشدید اثرات مفید چای شود و در کاهش ریفلاکس و ترش کردن مفید باشد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir