مواد افزودنی که در اغلب محصولات و تولیدات استفاده می شود ،می تواند سلامت انسان را به خطر اندازد.آیا شما هم از این مواد استفاده می کنید؟
 
شاید به دلیل عدم وجود آثار محسوس آنها در مواد غذایی،توجهی به آنها نمی شود.در حالیکه می توانند سرطان زا باشند.
این مواد افزودنی عبارتند از:
1- نیترات سدیم: این ماده شیمیایی به فرآورده های گوشتی اضافه می شود تا رنگ و طعم آن را حفظ کند و از فساد آن جلوگیری شود.این ماده به طور رایج در هات داگ،ژامبون و گوشت های ساندویج مثل کالباس و سوسیس ،ماهی دودی و گوش گاو نمک زده موجود است و مانع از رشد باکتری ها می شود،اما به عنوان عاملی موثر در بروز سرطان شناخته شده است.

2- BHA(بوتیلیتد هیدروکسی نازول) و BHT(بوتیلیتد روزتیولین): این مواد افزودنی مانع از اکسید شدن محصولات غذایی می شود .از فساد چربی و روغن جلوگیری می کند و اغلب در چیپس سیب زمینی،آدامس،روغن های گیاهی و محصولات با منشا غلات موجود است.

3-  پروپیل 3، 4 ، 5 تیری هیدروکسی بنزوات(پروپیل گالات):این ماده افزودنی برای جلوگیری از فساد محصولات غذایی افزوده می شود و اغلب با دو ماده BHA و BHT پیوند دارد.این ماده در اغلب فرآورده های گوشتی،سوپ مرغ و آدامس موجود است.
 
4-  منوسدیم گلوتامیک یا طعم افزای چینی:این ماده شیمیایی نیز نوعی آمینو اسید است که به عنوان طعم دهنده به سوپ،سالاد،چیپس و غذاهای رستوران اضافه می شود.این ماده افزودنی به خصوص در بین غذاهای آسیایی جایگاه دارد.در بعضی افراد ایجاد سردرد و تهوع می کند.

5-  چربی های ترانس یا چربی های اشباع نشده:این نوع چربی ها باعث بیماری های قلبی، حملات قلبی و نقصان کلیه می شود.در اغلب غذاهای رستورانی و آماده موجود است.متخصصان پیشنهاد می کنند که بیش از 2 گرم از این ماده روزانه مصرف نشود.

6- اسپارتام: نوعی ماده افزودنی قندی است که در محصولات رژیمی وجود دارد.مثل نوشیدنی های غیر الکلی و ......همچنین  به صورت بسته بندی و به عنوان قند مصنوعی و رژیمی کاربرد دارد.البته بعضی از سازمانها مثل سازمان غذا و دارو در امریکا با سلامت این ماده موافق است ولی بعضی دیگر از سازمانهای سلامت این ماده شیمیایی را عامل سرطان معرفی کرده است.این ماده به خصوص برای افراد مبتلا به فنیل کتونوری مضر است.
 
7- آسه سولفام پتاسیم: نوعی دیگر از مواد قندی مصنوعی است که توسط سازمان غذا و دارو در امریکا تصویب شده و در نوشیدنی های غیر الکلی،آدامس و ....موجود است. پتاسیم موجود در این ماده 200 مرتبه شیرین تر از قند است و به نظر می رسد که این ماده قندی نیز خطر ناک باشد و باید در مورد مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کرد.

8-  مواد رنگی  آبی 1و 2، قرمز 3، سبز3، زرد 6:این نوع مواد رنگی که هنوز در اغلب محصولات غذایی یافت می شود می تواند سرطان زا باشد.بهتر است در هنگام خرید مواد غذایی به طور کلی از موادی که افزودنی رنگی دارند، اجتناب کنید.البته بعضی از مواد رنگی نیز منشا طبیعی دارد ولی برای اطمینان بهتر است حتی الامکان از خرید محصولات دارای افزودنی رنگی دوری کنید.

9-  اولسترا:نوعی روغن مصنوعی است که در محصولاتی نظیر چیپس سیب زمینی وجود دارد.مانع از جذب چربی توسط دستگاه گوارش می شود.در اغلب موارد باعث اسهال شدید،درد شکم و...می گردد.همچنین مانع از جذب ویتامین های مفید می گردد.

10-  برومات پتاسیم:
این ماده شیمیایی بسیار نادر است و قبلا برای افزایش حجم خمیر سفید،نان و...استفاده می شد،البته اکنون نیز تا حدودی استفاده می شود.

11-  قند سفید:اغلب میوه جات و سبزیجات دارای قند طبیعی است،اما بسیاری از محصولات غذایی نیز دارای قند اضافه شده است،مثل سس،شیرینی و ....اگر چه قند سفید غیر سمی است اما مقدار زیاد آن برای سلامت مضر است و ایجاد عادت بد غذایی می کند.قندهای ساده باید تنها 10% از کالری مورد نیاز روزانه را تشکیل دهند.

12-  کلرید سدیم: یا نمک طعام،طعم دهنده اصلی به وعده های غذایی روزانه می باشد.که به طور پنهان ایجاد مشکل برای سلامت افراد می کند.البته مقدار کم این ماده برای بدن مفید است، اما زیاده روی در مصرف نتیجه ای جز بروز مشکلات قلبی،فشار خون بالا و...ندارد.
با توجه به موارد گفته شده می توان اذعان کرد که در هنگام خرید محصولات غذایی باید با دقت بیشتری به برچسب ترکیبات و افزودنی ها نگاه کرد و بعلاوه تا حد ممکن از خرید غذاهایی که روند طبخ آنها و مواد تشکیل دهنده آنها مشخص نیست اجتناب کنیم.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چه غذایی باعث افزایش طول عمر ما میشود؟
بدترین و بهترین غذاها
پیشگیری از چاقی با چاشنیها
همراهی طعم و مغذی بودن غذا
روشهای پيشگيری از آلودگی و فساد مواد غذایی