مضرات جگر, در هفته چقدر جگر بخوریم
همه ما می دانیم که جگر مضراتی دارد. در این مطلب با مضرات جگر و مقدار مجاز آن در هفته صحبت می کنیم

جگر، منبع خوبی برای دریافت پروتئین است و همچنین آهن و مواد مغذی دیگری را به بدن می‌رساند. با این‌حال، جگر حاوی غلظت بالایی از ترکیبات مضر مانند کلسترول است که قطعا می‌توانند به شما آسیب بزنند. افراد مبتلا به کمبود شدید ویتامین A، آهن، مس و ویتامین B۱۲، می‌توانند از فواید جگر بهره‌مند شوند، اما این تصمیم باید زیر نظر پزشک معالج یا متخصص تغذیه، گرفته شود.

محدودیت‌های غذایی جگر

طبق گزارش Scientific Advisory Committee on Nutrition، بسیاری از افراد نباید میزان استفاده از جگر را به بیشتر از یک بار در هفته برسانند. افراد مبتلا به کمبود شدید ویتامین A و آهن نیز فقط با اجازه پزشک می‌توانند میزان استفاده از جگر را افزایش بدهند.

ویتامین A در جگر

هر وعده ۸۵ گرمی از جگر گوساله، ۲۸۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می‌سازد. با این ‌حال،‌ مصرف بیش از حد این ویتامین می‌تواند مسمومیت‌زا باشد چون در بدن تجمع پیدا می‌کند. این مسمومیت در میان کودکان شایع‌تر است و می‌تواند با علائمی مانند حالت تهوع،‌ خواب‌آلودگی و تب همراه باشد. موارد شدید این مسمومیت نیز می‌تواند به شکستگی استخوان و کم‌خونی شدید منجر شود. پس افرادی که درحال حاضر از مکمل‌های ویتامین A استفاده می‌کنند، باید قبل از مصرف جگر درباره این کار با پزشک خودشان مشورت کنند تا مشکل دریافت بیش از حد ویتامین A برای‌شان اتفاق نیفتد.

زنان باردار و زنانی که قصد باردار شدن دارند نیز معمولا باید از مصرف جگر خودداری کنند، مگر این‌که مجوز این کار را از سوی پزشک دریافت کرده باشند. طبق گزارش National Center for Biotechnology Information، ویتامین A می‌تواند به آسیب‌های کلیوی در نوزاد، نارسایی در رشد و مشکلات غیرطبیعی در دوران جنینی منجر شود.

چربی در جگر

جگر حاوی مقدار بسیار زیادی از کلسترول است. حداکثر مصرف توصیه‌شده کلسترول برای بزرگسالان در طول روز به ۳۰۰ میلی‌گرم می‌رسد، اما هر وعده مصرفی ۸۵ گرمی از این غذا تقریبا ۳۳۰ میلی‌گرم کلسترول دارد که فراتر از محدوده مجاز است. جالب است بدانید که میزان کلسترول در جگر بره از جگرهای دیگر بیشتر است و در هر وعده مصرفی حدودا به ۴۲۵ میلی‌گرم می‌رسد. به‌علاوه، هر وعده مصرفی ۸۵ گرمی از جگر مرغ نیز ۵۳۶ میلی‌گرم کلسترول دارد. پس اگر به کلسترول خون بالا مبتلا هستید، مطلقا نباید جگر مرغ بخورید.

مواد مغذی در جگر

از آن‌جایی که جگر، اندام ویژه‌ای است که مسئولیت فیلتر کردن مواد شیمیایی را در بدن بر عهده دارد، پس مواد شیمیایی تزریق‌شده به دام‌ها نیز از این اندام عبور می‌کنند. درنتیجه اگر قصد دارید که به‌طور منظم جگر بخورید، حتما سراغ انواع ارگانیک بروید. به‌علاوه، اگر قصد دارید که ویتامین A دریافت کنید،‌ منابع مطلوب و عالی دیگری غیر از جگر برای این کار وجود دارند. منابع گیاهی خاص مانند هویج، ا‌سفناج، زردآلو و انبه نیز حاوی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل خواهد شد. 


بیشتر بدانید : بین جگر گاو, گوسفند و مرغ کدام بهتر است؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com